Wednesday, September 29, 2010

Rumah keciL ~ maKngaH

SALAM ALAIK YA AHLI-AHLI DIYAR....begitu jugak MAKNGAH...
sofia mai zaiarah makngah nieh......ermmmmmmmm soFIA mai ziarah makngah siap pakai bj kurung n sepet comei lagik....makngah....apa kabar di sana....SOFIA arap makngah sejahtera dan aman di negeri abadi....makNgah, sofia bukan mai sendirian..malah mai ramai nie..ziarah makngah..makLong+PakloNg ada....makteh+pakteh ada, paknJang ada,makcik ada.....BABA Ngan ibu pn ada...serta anak-aNak sedara makngah yg comei-comei blaka nieh...
tp makngah, makcik takleh mai dekat ngan makngah sebab makcik uzur syar'ie....tapi makcik taknak lepaskan peluang dia nak gak mai ziarah makngah walaupn dapat lihat dr jauh......
makngah, sofia nampak kan ramai org dtg ziarah KELUARGA mereka.......sama jugak dengan makngah....kami dtg nie.....bawak KALUNGAN DOA.....untuk makngah....walaupn sofia tak smpat jumpak makngah....tpi, ibu sofia penahkan besua ngan makngah...penah betentang mata,ibu jugak penah tgk KEAZABAN penderitaan penyakit KANSER PAYUDARA makngah yg jengah dalam diri makngah empat tahun yg lepas....tp kini hanya dua batu nie jadi tanda kenang-kenangan dan ingtan buat kami sume untk makngah di sana......ALFATIHAH....buat MARDHIAH BINTI SALEH makngah ZAHRA' SOFIA......

makngah, kalo makngah ada lagi masa dan ketika ini..ibu mesti suka...sebab makngah ngan ibu adalah joundral yg sama.....VERY FRENDLY....memacm idea besusun dalam kepala...tp sygnya...makNgah pegi dL...blm sempat ibu kenal maKngah lebih dekat.....makngah, beribu hiKmah makngah pegi Dl mungkin..kerana dunia nie tak seindah yg di sangka....dunia nie pesingahan semata..... penuh onak duri yg perlu di lalui......yg pasti walaupn makngah jauh di mata..dihati takpenah lupa....wajahmu, tuturmu lirikan mata mu sentiasa abadi dalam sanubari ibu..makngah moGa makngah aman di sana...dan diletakkan di kaLangan para sOlihIn..........

Photobucket 
Menuju ke destinasi


Photobucket 
Bekerot dahi Sofia......dek mentari menyuLuh ataih kepala...tp dia diam jaa....tanda mengerti..
sebab kita ziarah insan yg jauh nun di sana

Photobucket 
sempat gak si Ibu berposing di bibir tangga masJid...
sOfia pn dh malas nak melayan lensa kamera yg kecik kOnet nieh ha....=)


Photobucket
Pandang dr jauh yea...zikir banyak-banyak pastu sedekah kat makngah yea maKcik


Photobucket
Makteh tangah betOlakan apa ntah...tok pandang jew....tok rindu makngah yea......


Photobucket
Lihat...........BUNGA di rumah makngah kembang mekar........chantik sangat

Photobucket
meh-meh kita gemBoq skit umah kecik makngah nieh..bg nampak umah makngah kelIhatan ceria...


Photobucket
 tertera jelas ni ALAMAT UMAH MAKNGAH yg besaiz keciL ..satu dihujung kepala dan satu lagik dihujung kaki...



 tatkala kaki melangkkah ke sini, perasaan dalam hati nie bercampur baur.......memikirkan satu hari nanti aku jugak akan ke sini....ditempatkan di sini....abadi keseorangan di sini..tanpa sesiapa..... memang nak nangis tatkala nampak NISAN berbaris mewakili rumah kecil 
masing-masing...
oleh itu, sebagai hamba aLlah di dunia nie..teruskan perjuangan zuHudkan duNia...sebab satu hari nanti kita berteman sepi sendirian di sini....hanya 3 perkara mengiringi kita......


ALFATIHAHHHHHHHH buat makngah Zahra' SOFIA....

Eid-mUBarak 2010

tudia dh nak abesh sYawaL br nak cherita bab raya..basi dh weihhh...tp lantakLaaa..janji hupdate kan..ada gak cherita raya..hihiihih....actuaLy raya kaLi nie kat umah my M.I.L......dekat jaaa...naik rapid pn sampai.... =) kiranya pertama kaLilaa beraya di rumah merTua...
ermmmmmmmmmmmmmmmmmm oK laaa...
yg best raya Kali nie diserikan lagik dengan BUDAK COMEI nie...yg dh besaq rupanya....dh bolew bergaya ngan baju kurung yg coMei tuh...suka..suka....ehehehe
tahun nie sume anak menatu BERIMPUn sinik....jadik KELUARGA BESAQ punya...wow....memula penin sKjp..sebab tak besa kan..selalu sunyik jaaa di rumah sana...tp kat umah sini sdkit berbeza...so, plan-plan nuH belajaq beraya umah M.I.L.....ekekkekkeke...what everlah...

Photobucket
Ni BIRAS saya....n anak-anak sedara....

Photobucket
My M.I.L yg tak berapa besst jaa mOod dia, sebab insiden pg SYAWAL....
mak dengansebahagian cucu-cucunya

Photobucket
dePa nie coMeilaaa...muka sume maNish-manish..
pantg nampak kamera mesti mai sua muka


Photobucket
memasin layan Mood smntra menanti nak g ziarah MAKNGAH kat sana tuh


sempat amik gambaq famiLi nieh jaa..sebab yg len dh sibuk ngan anak-anak, mertua lah...n memacam....sedynyaaa...takdapat nak himpunkan sume untuk begambaq..abadi memOri
AIDILFITRI 2010..tp, takpa dua famiLi ni pn jadiklaaa

Photobucket
Kakak IPAR yg selalu happy...~ ghajin gIlass dia nie...
KAKmarhamah disamping suami tesayang n anak-anak terchenta...dua dh anak dia

Photobucket
~MINI FAMILI....coMPLETE suda~
raya tahun nie temA we Olls PInky-pinky.....tpi sian SOFIA, bj dia tak siap...sib bek takpandai memiLih lagik..kalO dak mahu dia..makcik taiLor tuh kena jugak siapkan bj dia..ehehheheh


Tuesday, September 28, 2010

BonggOL Ontaa



“akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.


Rasulullah s.a.w bersabda:

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan be
gitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212
-




terima kasih pada KAKANIAH  
yg sudi membenarkan saya SHARING FAKTA ni di blog saya....terima kasih skaLi lagi kakak sebab memringatkan APA HUKUM besanggoL tinggi ibarat mcm UNTA.....

Friday, September 24, 2010

Hikmah sujud

Photobucket
(gamabq ehsan dr.pakencik gOOgLe)

Sujud lega sistem pernafasan
Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula boleh:
- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
- melegakan sakit hernia. (burut)
- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
- melegakan paru-paru daripada ketegangan.
- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan
lingkungan bahagian belakang tubuh.
- meringankan bahagian pelvis.
- memberi dorongan supaya mudah tidur.
- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan
sujud dan bangun daripada sujud.
- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara
automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.
- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,mudah
berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
- mengurangkan
kegemukan.
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah
kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions) .
- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke
otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.


D
ari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya. Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang. Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W " Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut
4.. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima
  musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa 
 

AMIN.

Surah Al-Munaafiquun
:
Ayat : 9
 
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak-anakmu daripada mengingati Allah (sembahyang lima waktu). Barangsiapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang yang rugi.
Ayat : 11
 
Allah tiada akan memberi tempoh kepada seorang bila telah sampai ajalnya. Allah Maha Mengetahui tentang apa yang kamu kerjakan.

Para Ulama' berpesan untuk kita jadikan pegangan
JANGAN TINGGAL/LALAI BERSOLAT  , ia adalah WAJIB   :
Barangsiapa meninggalkan solat Maghrib , dosanya seperti berzina dengan ibunya sendiri bagi yang lelaki dan berzina dengan bapanya sendiri bagi yang perempuan!
Jadi, apakah bezanya sumbang mahram dengan meninggalkan solat Maghrib?
Meninggalkan solat Isya' , maka Allah tidak redha ia hidup di bumi-Nya.
Bermakna, setiap langkah kita tidak mendapat pelindunganNya di dunia ini. Dan lebih malang bila kita diazab di dunia yang lain nanti (akhirat).
Meninggalkan solat Subuh akan disiksa selama 60 tahun (waktu akhirat) di dalam neraka.
Perlu kita ingat bahawa azab yang paling ringan adalah sepertimana azab yang dikenakan kepada bapa saudara Rasulullah saw yang mana apabila dipakaikan kasut dari neraka maka mendidihlah sampai ke otaknya.
 

Selama ini kita baru dapat bayangkan bagaimana air mendidih saja.....
Meninggalkan solat Zohor diibaratkan seperti meruntuhkan Ka'abah Kalau begitu sepanjang hidup kita ini tak payahlah berangan-angan untuk menunaikan haji. Itu adalah suatu perkara yang amat mudah...
Satu kali meninggalkan solat Asar sama dosanya dengan membunuh 1000 orang Islam.
Kat dunia ni bolehlah jadi sekutu Presiden Bush, tak payahlah kutuk dia lagi kat dunia ni...Kita dengan dia (Bush) sama saja.
Rasulullah saw ada menyebut, tinggalkan solat adalah Kafir yang nyata.
Yang benar itu adalah dari Allah swt dan yang kurang itu adalah dari kelemahan saya yang nyata.

AKU, KAU BERBEZA...AKU, KAU ISTIMEWA...

LELAKI
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.


BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua , manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya
. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu.
Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya  dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa..)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah  SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

WANITA :

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga  dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi
lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya . Bukankah ibu  adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada  suaminya , manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan
anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi  setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak,
seorang lelaki akan dipertanggungjawabk an terhadap 4   wanita :  
1. ibunya
,
2. isterinya
,
3.anak perempuannya ,
  dan
4. saudara perempuannya
.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya
ditanggung oleh 4 org lelaki ini :
1. suaminya,
2. ayahnya,  
3. anak lelakinya dan
4. saudara lelakinya
.

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja :
1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3.  taat  suaminya dan
4. menjaga kehormatannya .


Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....


Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki ,
tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi
pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya. .supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..


"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103)

Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri "

Thursday, September 23, 2010

5 kaLi

Hanya Ingin Mengingatkan ....
 
 
Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ...

 
1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan
"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.


 
Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya ......

 
1.
Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.
2.
Harta itu racun,zakat itu ubatnya.
3.
Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.
4.
Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.
5.
Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.
 
 
 
(Kirimkan Untuk Rakan-Rakan Muslim Anda Yang Lain Sebagai Tanda Sahabatnya Sedang Mengingatinya ...)

 
 
Nabi Muhammad S.A.W bersabda:


Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :

1. Ibu dari segala UBAT adalah
SEDIKIT MAKAN.
2. Ibu dari segala ADAB adalah
SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah
TAKUT BUAT DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah
SABAR.
 
 
 
Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran.

Beberapa kata renungan dari Qur'an :

 
 
Orang Yang Tidak Melakukan Solat:

 


Subuh :
Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor :
Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Asar :
Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
 Maghrib :
Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak :
Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya
 
 

Wednesday, September 22, 2010

SyaWaL ke 2


Ha Ni cerita EiduLfitiri ke Dua......hari sabtu tuh pegi jalan-jalan umah kengkawan sek.rendah dalam kamPung jew.....takleh nak pg jauh-jauh..asal pegi jaa, ada jaa Fon call masuk..habaq org ni mailaa org tuh mailaaaa...hadoi.......sabau jewlaaa....tapi best dapat jmpak mereka berdua nie....walaupun tak ramai...tetap meriah...ada aYu & Jue.....yg lain ntah ke mana...janji nak dtg tapi hampehhh..memasin ada agenda tesendiri katanya...takpalaa tuhlaa namanya 
KITA HANYA MERANCANG ALLAH TENTUKAN SEGALANYA...
sok-sok nie raya haji kita jmpak len nUh.....tapi sian kat mAKLABU sorang nie, dia susah payah masak kan nasiK tomato....ayam masak merah yg mabeles tuh....yg makan kami betiga jaaa...sian jue...tp jue Menu arituh memang maveles......dan dikesempatan itu dapatlah kami merasa begambar sakan depan LEnsa cik ayU kita nieh yg makin cun melecun nieh...sasaran utama cik ayu adalah Dak Kecik nie...zahra Sofia...BTW ayu, thank's nueh...kamera ayu memang superblaaa mcm tuan dia. eheheheheh

Photobucket
Kamera aYu bisa menampakKan GG sofia yg sedang Giat tumbuh bak cendawan ps kena hujan...ehehhe

Photobucket
sOfia yg Lentok ala-ala manja atas baHu ibu..takleh sembunyikan dalam mulut dia ada kue raya

Photobucket
Member SekamPOng.Member Sek.Rendah...MAMA JUE
comei jue nie, nak-nak lagik sedang preggy nieh lagik teserlah kecoMeLannya

Photobucket
DuLu kami Bertiga satu SekOlaH REndaH....aYu dr duLu sampailaa DOK GEBU mcm tuhlaa..
Photobucket
candid....TgK mata Ibu Sofia dh LElap..Jue menten, Ayu KontorL cun..hehehhe

Photobucket
Mama Jue, Sofia N iBu anIDa....

Photobucket
Last skaLi...pic Kami Sekeluarga 
ada BabA,ADa Ibu & ada ZaHra Sofia.....




Op's waktu dan tika dok hupdate n3 nie...HUJAN LEBAT SESUNGUHNYA...kalO semalam 
dL TUAN BESAQ ada dalam pejabt...geroN tuh kuranglaa skit...tp harini tepaksa bedepan sesnsowang..dengan kIlat sabung menyabong bunyik dentuman...jgn habaqlaaa..naik luruh jantong.....takutnyaaaaaaaa........dok bayang dh nie, mesti sofia kat umah nu, peLOk sakan makTok dia... sebab dia seorang yg penakot bunyik guruH dan kaPal terbang...ahahahhahaha.
paSnie cerita raya pertama yg penuh trgis...soB..soB.>sob

Monday, September 20, 2010

UjiaN LagIk drnYA


SALAM semua...........................riNdu meyh ngan member blogger...
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI..camna raya tahun nie havoc dak??? ke suam-suam jari ibu kaki jerk..ehehehe apa-apapn aidiLfitri dh berlalu pergi...beharap tahun hadapan dapat bertemu kembaLi...insya'ALLAH.....

sebenaqnyaa takda Moood takda fiLL lansung nak menaip bagai nieh..blur jaaa.padahal cuTi raya dh SEMinggu..otak pn dh bekU ngan lemang, ketupak kuih raya sume......ehehehehhe sepatotnya cuti dh lama mOod nak menghupdate mesti mariiii kan...tapi bg saya slOOw jaa like mcm siPut vavI...hukhukhuk..sebenaqnyaa saya kerunsgsingan kerisuaan ....AYAHANDA tercinta terlibat kemalangan pagi semalam ...time dia nak balik ke rumah...alhamduLillah takda patah riOk kat memana cuma badan dia tehempas then bibir pecah, pipi pn tebelah..so kena dapatkan jahitan...bapak skrg stiLl kat GH PENANG....takleh baLik..sebab doktor cakap smlam waktu jadik bapak pengsan, tak sedarkan diri....seMalam awal pagi kami sefamili di kejutkan dengan berita kurang enak nieh...mama cakap cepat-cepat kena g GH PENANG..bapak eksiden.....bedegup kencang janTung nieh....dok pikiaq mcm-mcm dah..sume begegas...bekfest pn dh tak smpat....sofia pn melalak kami dh tak peduLik....memasin besiap cepat nak g sana.....tapi saya bersyukur mama bukan jenih keLam kabott..dia coOL jaaa..tabah jaa waktu dapat beritta tuh...seoLah-Olah terima takdir yg menimpa dengan hati yg reDha.....u a GOod muM n Wife MAMA............lebiu so Much..
setIba di saNa, ada dua insan yg setia menanti bapak di luar biLik kecemasan...KETUA UNIT BOMBA LAPANGAN TERBANG BAYAN LEPAS ~ EN FAUZI dan AngOta BomBa EN.HELmi...
fuh time nieh janTung lagik degup kencang..lagik tak nampak kelIbat bapak lagik tuh laa pikiq mcm-mcm......kami tetap setia menanti......dengan penUh sabaq...akHirnya insan tersyg yg ditunggu-tunggu telah siap di jahit sume...dibawak keluaq untuk dibawa ke wad....tingkat dua katiL 20.


 
Mama cooL..sabaq menanti suami tersayang....


Yg dinanTi telah Pn tiba......sebak snGt time nieh...nak naNess..tp org ramai..TUHAN jaa yg tahu tahan perasan sebak nieh...

Nie dalam lIf....arah nak ke WAD...bapak bukak mata nampak kelOpak mata dia penUh dengan butir-butir mUtiara keciL.....lagiklaa betambah sebak.....

mengiriNgi pejalanan ke WAD......kelu seribu bahasa....

 TengaNga mUlut...sebab tak dapat menaHan kesakitannyaa.......
sekeLip mata, bibir bapak benGkak bak bIbir anJeLina JoLing...
PiPi bejahit...so, kena tampaL ngan plaster...



bermuLa ngan Hupdate bloq ngan KISAH DUKA....blom smpt cerita haL raya aiDiLfitri tahun nie...tapi cerita sebalIknyaaa......

Bapak, Liza Doakan Bapak cepat semBUh...waLhal liza tau bapak dh terlalu banyak menangUng kesakitan....sob...sob..sob....

ariNi mintak kat TUAN BESAQ nak haLfdayz...nak g ziarah bapak n nak jaga dakcomei ....



Tuesday, September 7, 2010

Hut..pIzza...HuT..Pizza

Lagik tak habis puasa...lagik tuh laa...ada ja destinasi berbuka puasa....enJoy tau bila bulan posa..rezeki melmpah ruah..dhtuh mkn mcm-mcm.....gilas syOOk. smalam g berbuka di Pizza hUt jaa dkt PciPic perai.. erm...memula sampai depan pintu Pizza tuh adalah sOrang awek cun beb...perasan diva.menyapah aih...aku siap bg salam...dh aku tgk pakai tudung kan....dia ngan muka belagak diva nie...ngan muka iduNg hat kembang tuh...bg arahn suh dok dalam sana...walaweih, tebakaq sat...weh seagama laa...aku taulaa ang Posa...aku pn Posa laa wieh..nieha ngan kiLik anak kecik lagik..ang rilek dok cegat depan pintu...ada penghawa dingin lagik.... so, apa masalah nie....periOD kot. ceh nyampaH..hampir tak jadik masuk, sebab si dia yg EKSEn maklOmlaa pakai uniform kaler coklat...kunun ketualaa....meluat aih tgk...tpi nak tunaikan hajat bebudak nie...tuh yang masuk gak...paling happy soFia laa..sebab dia suke sngt tgk suasana dlm tuh..budak kecik nie...boh p tang mana pn suka.......sMlam, kunun nak soPin las 4 raya...tapi, sudahnya pasaraya hat cikOnet jaa yg dapat menawan hatii nak beli brg yg dok idam..ahahahahha....tawaflaa PACIFIC, SUNWAY CARNIVAL..las-las biLion setingkat tuh jadik idaman..ekekekek..palIng bemakna smLm soPin dalam gelap..sebab biLion dh katOp time kami masuk..las kustomer...pIlih pn men bedai saja....janji selesa pakai n sedap mengatoq langkah.hahahaha...si promoter tuh mengah laa smlam...sebab melayan las kustomer dia nieh....ahahahha saja kamI buLi si promoter tuh...sebab dia buat do No jaa memula kustomer doK mintak itu ini..ha las aku kejan jugak nak jugak-jugak yg nie..baru dia..meraba dalam gelap..ekekekekekeke Padan Muka...janji aku nak gak sandaL nie..nak Jugak...walhal sok dan g belIkan..saja buli dia...sib bek dia enseM..=)
Photobucket
Tgk, si comel nie,,siap dh amik tempat...dok sengeh-sengeh...tgg PIZZA sampai..
 
Photobucket
nak Ilangkan borin dia..ha meh kita main teroPong duLu nak tak soFia..eheheh

Photobucket
sMiLe sayang........we Olsss anak N eiboO


Photobucket
KAMI ~ Ekah[adik pomPuan TunggaL nieh] & Wani[kazen sbLah bapa'] dannnn
Op & ida...^____^

Photobucket
 Yea......sofia dh Leh makan...yg len tGk dl k....


Photobucket
hehehehehe...sedap Tau roti nie..tapi rapOh sngt..susah sOfia nak pegang asyik bederai jaa...


Photobucket
jOm baba kita Lelepak doLu...


Photobucket
mamachu & Pia....awat beliak sngt mata mamachu nieh


Photobucket
tak puaih pacipic...terjah plak sunway carnival...ha masa kat sinilaa BEG DIAPERS sofia tercicir..aiayayayay..sib bek laa depa tak lempaq dlm tong sampah kalO dak..jenuHlaa.. time kasih naa kat pengawaL suNway sebab prihatin..amik beg tuh then letak kan kaunter depan...adeihLaaa....mcm-mcm dok ada.. =)




gambaq set buffet ramaDhan pIzza takdan nak snap..sebab memasing foKus makan..eheheeh..sdp gak.kira smlam makan, habes sume..kalO dak kaa...mesti tinggai dua tiga slice....rugI jaa.

Monday, September 6, 2010

ChuTis>ChuTis raya


TERIMA KASIH TUAN BESAQ....
sebab bg saya duit raya...heeeeeeeeeeeeee 
dan dengan baik hatinYA plak dia bg saya chutis...stat dari  
10hb sehiNgga 15hb.....
16hb Chutis lagik....dan 17hb saya apLly chutis...
sabtu takyah keja sebab miNggu ketiga dibulan semBiLan....yahOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO syOknyaaaa...... 
syuKur sngt....dah lama tak dapat chutis lama mcm nieh...
las chutis lama mcm nie tahun lepas sebab BESALIn 
kat dak coMei tuh haa.......
oleh yg demikian, hari chutis saya dipenUhi dengaN jaduaL nak g ziarah sanak saudara, sahabat handai dan teman-teman seperjuangan.....bawaK sOFia sekali leh kutip duit raya...ehehhehehehehehhehe

cUrrY hOuse

ALhamduLillah, maJlis semalam berakhir dengan penuh kepuasan....walaupun kami empat org jaa wakiL bloGer utara....majLis tetap meriah dan beseri dengan kehadiran memember dr sekOlah DMW.....depa join jugak...tapi tak sume....yg join smalam sume kepala blew jadik satu...sPoting habes...memula tak kenal malu-malu...segan-segan...tapi bila makin lama,ukhwah makin kembang mekar.....siap, mesra sume..begambar gelak ketawa....usik ang aku...syOklaa smalm..kira majLis smlam UPACARA KEMUNCAK BERBUKA PUASA bg RAMAHDN 1431H.......memang meriah....sume yg mai smlam very spOting.... kamerawOmen pn Vouge lagik..cik titin terima kasih sebab sudi dok AMBIk gambar-gambar kami ekpesiLi sayalaa yg takdak gadjet tuh,......ehehheheheh...banyak laa sngt smlm begambar sampai naik siLau......dr mula kedai tuh bukak sampai dh nak katop kami sume masih setia tecegat depan kedai tuh......kedai makain nie nama dia 

REsTORAN PEN-MUTIARA CuRRY hOUSE 

ni branch belah seberang, di belah pulau pn ada gak di batu maung.....sana tempat lagi best laa...kami malas nak menyeberangi laut india selatan nuh haa...so, kami amik kputusan makan di Taman Selat shaja.....u Olssss, serius nak cakap LAUK PAUK DIA..perghhhhhhhhhhh memang mabeLEs..... memang sedap...makan tak hengat nie....paling sedap TOMYAM dia....perghhh, meleleh ayaq iduNg...ekekekek...ha pada sapa yg bLomm rasa lagi masakan di cUrry House nie ha Eloklaa pie....insya'ALLAH saheh puaih hatilaa...berbaloi-balOi.........Ok,Jom layan gambaq-gambaq kami kat sana...ni hasil dr kamereWoman cik Titin....tin, thank u so much laling sebab capture banyak gambaq....dan sudi sharing..... nie nida amik dr FB dia....belambak lagik pic dalam FB dia...mcm-mcm pose...ekekkekekekek ha dh jom , layan aksi kami sebeloM, sedang dan SEsudah....sume ada...eeeeeeeehhhhhhhhhh


Photobucket
memUla sampai...cume coOOl jaa..sibukk sessi temuramah




Photobucket 
 GenG pereMpuan....


Photobucket
Time makan....saya seLaku ibu pada Sofia dh takda segan sIlu meratah ikan siakap 3rasa nie..sebab gilass sedap.....


Photobucket
apalah yG di gosiPkan tuh..sampai terangkat kenIn wina....zaihan plak renyeh takmau-mau..ehehehe

Photobucket
selalu jmpak daLam OnLine jaa..skaLi jmpak LIFE....tudia.......


Photobucket
budak bedua nie, chOmei laa sangat....


Photobucket
Cik titIn wif my babY......dua-dua cute 




Photobucket 
Shud tak sabaq nak ada BABY...so apa lagik cecepat makan sik minyak k.


Photobucket
Mata mereka kelIhataN sama.....BOOooOOlAT-bOOlaat


Photobucket
anak & iBu....."sOfia said....haaaaaaa" 


Photobucket
Jom naik atas....kita exPlore habis tempat nieh.....


Photobucket
aksi GEDIKzzzz dr kami.....

Photobucket 
SriKandi BLOgger Utara.......




Photobucket
cakkkkkkkkkkk....sambiL membOlatkan mata...
Photobucket
RED KaPeL."FamiLi KeciL"

Photobucket
Bergambar depan "CURRY HOUSE" aksi MOncoNgkan MOoLot...



Photobucket
JUMPAK LAGIK TAHN DEPAN......
"SALAM EIDULFITRI BUAT SEMUA MEMEBER-MEMBER BLOGGER"
ikHlas dr kami BloGger Utara...

hujung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cinta HaLaL

Daisypath Anniversary tickers

KakaK

Lilypie Kids Birthday tickers

KaknGAH

Lilypie Kids Birthday tickers

Adik Baby

Lilypie First Birthday tickers

BekhidmaT

Daisypath Anniversary tickers

Mama Sntiasa Di Hati

Lilypie Angel and Memorial tickers
 

Takdir itu milik aku !!! Template by Ipietoon Cute Blog Design