Monday, February 7, 2011

Tiada PeGanTi

Setelah empat hari emPat malam bechutis.....mesti member-member sume penuh ngan ageNda yg suka ria dan tersemat abadi di sanubari.......
tapi TIDAK bagi saya.........kenangan abadI tersemat di sanubari hingga akhir nanti.... di awaL permulaan hari cutis..sume org sibuk plan nak kesana kmari...tapi kami dikejutkan dengan pemergian BONDA TERSAYANg....pergInyaa buat selama-lamanya.....luluh jantong jangan cakaplaa.... terjelepok diri kelO kata-kata..hanya berteman kaLimah ALLah mendoakan moga MAK Sejahtera di sana...a
siapa sangka siapa duga...insan yang kami anak beranak sayang seorang yang peramah, sayang anak menantu, cucu mailaa masa mana pn pasti disambut dengan gelak tawa ngan sora yang unik dia....pasni kalO g umah mak dh takdengaq dh suara tuh...dh tak dengaq dah gelak tawa yg unik tuh...dan dh tak rasa dh nasik daging ayaq tangan dr mak....yg tak dak sapa-sapa leh buat serupa mcm dia.........

rabu las day keja.....pas keja, malam kami keluarga kecil decide saja jalan=jalan window sopin...koNonnyaa sok tuh nak raya sO, bawaklaa sofia tawaf maLL.... best jugak..tp sedikit pelik arituh..kami suami isteri seOlah=olah takda hala.......bLurrr jaa...pas dh penat layan cik sofia tenet tuh,...we oLss terus balik umah....sampai umah..semnagat kerajinan sangat=sangat luar biasa...saya kemas aBis rumah..ken baju yg blom belipat....baju yg blom bebasuh....lemari sofia yg kucar-kacir..abes sume di selenggara malam tuh juga.....waahhh kenapa ni...kerajinan yg melampau..... tidok pn malam tuh memang lewat.... mata takmau pejam....melisah ALLAH jaa yang tau...sofia pn baikk sngt..tidok diam..tak ganguu ibu pn.. 


elOK nak lelap mata....xlama mana..... dapat panggilan dr kakak marhamah....eh..eh...aku ni..miMpi ka hapa....jawab panggilan dia...tetiba dia.. cakap "balik laa sini tengok mak sat, mak tak sedaq nieh....tah-tah maK takdak DAH APA, soB...soB>.soB...." eh biaq betoi....gerak en.soMi.... tak cakap banyak dh...larik mcm lipaih kudung capai apa ada....terus keluaq rumah....dalam kedinginan time org sibUk dok bertahajud..kami plak sibuk stat enjen kereta..... memang tak ingat apa dah..dok nampak umah mak jaa..... nak cepat-cepat dapatkan mak...nak tgk keadaan mak.... elOk sampai.....rumah mak dh terang..org ramai....terus celapak masuk rumah.....ramai jiran=jiran mak ada keliling mak..... jiran mak kata kat kami "hampa takdan dh jmpak mak, mak dah takdak" en>suami saya jangan cakaplaa...ilang kejantanan, ilang kemachoan..dia terus melalak kat situ jugakk....sedu sedan......nampak mak..TERBUJUR KAKU.....seoLah-olah dia sedang LENA NYENAK skali.....saya masih mampOoo bertahan.....dengan kelek soFia ...dengan perasaan bercampur baur....ALLAH saja yang tau perasaan saya tika dan saat tuh.....mak, mudahnyaaa mak pergi menyahut seruan ilahi....tak susahkan anak menantu, tak abes kan duit beribu........MUDAH sangat-sangaat di saat sakaratul maut menjemput mak untuk bertemu dengan si pencipta...ALLAH HUAKBAR...!!!!!!!!!!!!!!...suasana pilu menyelubungi suasana..... air mata peneman setia untuk hari tuh....segala kenangan bersama dengan mak sepanjang dua tahun setengah saya dh jadik menantu mak....belegar-legar pantas di kotak fikiran..segar sume nyaa.....asal teringat gelak ketawa dia..ayaq mata behamburan.......

masa semakin pantas beputar....itu menandakan mak semakin hampir untuk di semadikan selamanya....dh taklama mak dalam umah agam nie.... menjelang subuh....lagik ramai rakan taulan, sanak sedara mak+bapak tiba di pekarangan umah untuk memberi penghormatan terahir...... penuh, sesak sangt..luaq dalam ramai kenalan... jam dh pukul sembilan, tiba masa untuk mandikan mak, pakaikan baju chantik pada mak....masa ni skali lagik.....hati rabak ....memangis sedu sedan...sume yang ada di keliling mak...anak cucu, anak menantu setia di sisi mak..bayangkanlaaa anak cucu 21 org...setia di kelililing tok....nak tgk tok...pasni tak jmpak dah tok..... sume menagis...kalO yang kecik=kecik menangis sedu sedan..... mak-mak + pak-pak sedara depa patah lagik kan.... tak hirau dh sapa...ayaq mata memang peneman.... saya dapat kucup dahi mak buat kali teakhir... tuh pn puas lap ayaq mata....lap, keluaq ayaq mata..lap keluaq lagik...adoiii cemas dh saat nie..apakah saya tak leh nak kucup mak ni...tp kentalkan hati...saya dapat jugak kucup terakhir dahi mak...sempat jugak mencelah dalam kepadatan manusia g taboq cendada kiriman terakhir buat mak....setelah siap sume. mak siap sedia untuk di bawa menuju destinasi abadi.....tak pakai van atau apa....anak beranak,sahabat handai pakat tanggung jenazah mak menuju ke masjid untuk di sembahyangkan dan mak disemadikan jam 10 pagi.....di MASJID PERMATANG SUNGAI DUA........pegi nya mak takkan kembali lagik......
terselit berjuta kenangan di rumah agam tuh...... bapak kelihatan tenang, redha dengan pemergian isteri tersayang....... lepas nie dah takda panggilan untuk panggei MAK...!!!!!
mak, kami doakan mak aman di sana....... SHUKUR alhamduLillah, mak selamat suda..dan kami belom tahu lagik bila, di mana dan mcm mana keadaannya...... 


ALFATIHAH buat ~ HAJJAH ROBI'AH BINTI HJ.NGAH..... 







=disaat seluruh keluarga kami bersedehan dan di beri ujian yang ckop hebat...ABANG SENIOR saya time studi kat KOLEJ...sama jugak merasai seperti kami...KALo kami KEHILANGAN MAK...dia PULAK kehIlangan PUTERI tersayang yg blom sempat meraikan 
ULANGTAHUN YANG PERTAMA.....
TAKZIAH BUAT ABANG MEGAT & ISTERI di atas kehilangan PUTERI COMEL.... 



18 Mata BOOooLaT sedang meMbeLiak:

InaAchik said...

takziah buat nida sekeluarga...
al-fatihah buat arwah...

*sabar byk2 ye dear...
juga sampaikan salam takziah buat suamimu... pasti sedih kehilangan bunda tersayang...

ratusiput said...

sabar na nida..kuatkan smngat tu...hubby jugak...

Shu Shinju said...

Ya Allah...bertakong air mata baca entry ni... shud dapat rasa perasaan abg op ketika tu...xdapat bercakap ngan arwah wat kali terakhir.... tabahkan hati ya abg op !!!!

Ya Allah kak.. shud minta maaf sgt2.. shud dapat tau pon masa arwah dah selamat dikebumikan..maaf na x dapat hadir...

Al-Fatihah tuk arwah...semoga arwah tenang disana...amin...

Shu Shinju said...

TAKZIAH juga buat abang Megat & Isteri....

zati embong said...

mengalir air mata baca entry nih.Al-Fatihah utk arwah.

wanna said...

takziah buat nida sekuarga
semoga tabah menghadapinya
yang pergi tetap pergi
kita di sini harus meneruskan hidup
dan mendoakan arwah bahagia di sana

MiYOKO TACHIBANA said...

Al-Fatihah utk arwah...

salam takziah utk nida dan encik somi....sedih sgt2 baca entry niii....

tin mintak maaf tak dpt hadirkan diri....kuatkan semangat ye, nida....

munna said...

al-fatihah buat arwah mak nida.. takziah buat family nida.. semoga tabah menghadapi dugaan

Dee said...

takziah nida..dee baca ni pun sedih..teringat kt arwah mak..harap nida sekeluarga tabah ye..Al-Fatihah utk arwah..

Nur Irfan Juezrie said...

takziah utk nida n suami.. sgt sedih.. sabar ye.. tabahkan hati n kuatkan semangat.. betul, arwah mak nida dh selamat, kita belum tahu lg.. al fatihah..smg roh arwah tenang di sana..

lady XOXO said...

air mata mengalir membaca entry jujur dari kak nida... wina memahami camna perasaan ilang orang yang kita sayang..

melihat terbujur dengan d litupi kain kapan hati seakan BERHENTI SEKETIKA, air mata jgn kata lah.. mmg tak berhenti mengalir.. udara rasa cam tak cukup dan saat memandikan mayat,, YA ALLAH tak sangup melihat.. bkn tak sangup apa nya tapi tak sangup lepaskan nya.. saat paling sedeh bila nk d kebumikan.. rasa KOSONG DUNIA... YA ALLAH.. tu baru arwah tok wina pergi.. jika insan bernama IBU tiada.. YA ALLAH tak dapat bayangkan...

pagi KHAMIS mmg pagi yang tidak indah bagi wina.. bkn setakat demam..tapi berita sedeh wina dapat dari kak nida buatkan wina sedeh... wina rasa cam tak percaya... betulka.,. mimpikah...

tak leh wina bayangkan situasi akak dan suami serta keluarga arwah.. mmmg perit.. tapi ingat wahai sayang.. yang hidop kena teruskan.. ALLAH menyayangi arwah..

TAKZIAH dari wina dan keluarga untuk keluarga arwah, AL-FATIHAH untuk arwah... walaupun tidak mengenali arwah,,, tapi mengenali anak serta menantu arwah... wina yakin arwah amatlah d senangi dan d sayangi ramai...

kak nida.. maaf ya wina tak dapat jenguk akak aritue.... ANIDA OTHMAN serta ASYRAF SALLEH adalah insan yang tabah... redha ya kak.. insyaallah

AL-Fatihah

Eri-chan said...

takziah nida. saya faham erti kehilangan orang tersayang-terapat-terbaik.

LIP (^_^) said...

takziah nida...al-fatihah buat bondamu..

POSH76 said...

Al fatihah semoga roh arwah dicucuri rahmat amin

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

salam takziah dari akak sekeluarga buat nida sekeluarga...sesungguh kematian e2 pasti...cuma cara dan ketika jerk kita belum pasti...damai dan tenanglah arwah di SANA..sesungguhnya di SANA dunia kita yang pasti satu hari nanti...kehilangan insan yang tidak boleh di tukar ganti...hanya al-fatihah yang dapat kita hulurkan buat arwah di SANA..akak dah lalui apa yang nida lalui..malah jarak peristiwa hanya seminggu ja.yang pasti airmata pasti gugur setiap kali teringat setiap kenangan bersama...al-fatihah skali lagi..tabahkan hati mu..adikku...buat asyraf jugak....tabahkan hati..sesungguh ALLAH lebih menyayangi ibu dia dari kita..huhuhuhu

NeenaAnuar said...

salam takziah dari akak dan en. teman buat nida & suami seluruh keluarga... tabahkan hati.. memang bukan mudah utk terima hakikat kehilangan seorang ibu.. akak dah lalui.. dah tahu rasanyer macam mana... memang perlukan kekuatann.. ketabahann.. hampir setahun jugak utk pulihkan semagat diri.. kerinduan padanyer tak terkata...

okk.. takleh nak ckp lagi dah sebak giler dahhh... al-fatihah.. semoga roh arwah dicucuri rahmat... aminnn...

NeenaAnuar said...

akak meremanggg bulu roma & nanges baca ur entry nie dear... cara kronology pengkebumian tu sama... huuuwaaaaa.. really missed my mommm.... semoga roh arwah mak akak jugak dicucuri rahmat... aminnn.. al-fatihah!

-aNida OtHmaN- said...

terima kasih semua...jasa KALIAN dalam MENDOAKAN untuk arwah mak..tak terbalas ngan $$$...hanya ALLAH jaa yg mampO membalas jasa baik kalian semua.....

terharu saya baca sume kOmen-komen untuk N3 nie.......saya sayang kalian sume.......tanpa KALIAN sepilaaa dunia bLoging saya .....

hujung

Cinta HaLaL

Daisypath Anniversary tickers

KakaK

Lilypie Kids Birthday tickers

KaknGAH

Lilypie Kids Birthday tickers

Adik Baby

Lilypie First Birthday tickers

BekhidmaT

Daisypath Anniversary tickers

Mama Sntiasa Di Hati

Lilypie Angel and Memorial tickers
 

Takdir itu milik aku !!! Template by Ipietoon Cute Blog Design