Wednesday, May 25, 2011

Perginya Tak kemBaLi

Makngah pesan....bila dah takdak mama nie dah takda DINDIN TEGUH nak pertahan kan kami adik beradik....jagalah diri baik-baik.....sambei memberi pesan sambei ayaq mata jernih bertaburan dia pipi...makngah pesan, jgn lupa sedekah mama banyak-banyak doa......insya'allah makngah....!! ha'ah sapa lalui UJIAN ni...sapa tahulaa penderitaanya......


HARGAILA ibu, mak, mama, ummi selagi bernafas dan bernyawa...KUCUPLAA dahi..pelok lah mereka sekuat hati.......jangan maLu dan segan...!!!!!!! bahagiakan hati mereka walaupun hati sendiri terluka... 


sebab bila dah takda......MASHA ALLAH gelap gelita dunia......sunyi sepi pejalanan hidup nie......ya saya tak nafi saya memang closed ngan mama..apa saja MAMA.....awal pagi celik mata dah DOK panggEi MAMA..MAMA....
tp pas mama p nie....saya dah tak bekesempatan nak panggei mama...dah takda PIPI saya nak kucup......dah takda tempat MENGADU....tempat nak luah isik dalam perut nie......tempat nak share suka duka.....hanya yang tinggai....bapak yang saya cukup sayang....dan SUAMI yang saya KAGUMI.......serta adik-adik yang saya kasihi beserta anakkanda yg comel......ya ALLAH......berikan hamba mu ini KEKUATAN untuk menjadi TABAH seperti MAMA...........tak penah kenal erti putus asa...dan sentiasa berusaha merubah ke arah kebaikan...

Photobucket




mama selalu pesan......RAJIN-RAJIN mengaji AL-QURAAN....jangan suka buruk sangka ngan manusia lain, sentiasala bersedekah, sentiasalah senyum walupun kekadang senyuman tuh terlalu pahit....

mama pesan jugak AMANAHlah ngan WANG RINGGIT.......tepati MASA....... rajin tunaikan SOLAT LIMA WAKTU dan tak lokek berkongsi tenaga dengan masyarakat sekeliling......owh MAMA, baru kini ku mengerti bagaima rasa HILANGNYAAA permata seri hati saya......kelu, sepi sebuah perjalanan hidup.......mama, LIZA rindu mama...rindu yang tak terucap....rindu tak bertepian...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mama, seandainya LEPAS ni saya mengandong dan bersalin lagi dah takdak LAYANAN istimewa yang mama berikan mcm tempoh hari..........!!!!mama, BATin ni menjerit.........batin nie tersiksa.....mama LIZA rindu mama....LIZA sayang MAMA........!!!!!!!!!!!!mama terima kasih sebab DIDIK kami adik beradik MENGENAL ALLAH........!!!!! didik kami dalam landasan yang ALLAH SYARIATkan..... terlaksana suda tugas mama....moga mama di sana mudah dalam setiap perjalanan......ya mama, satu hari nanti liza pun bakal pegi ke PERKAMPUNGAN ABADI bersama mama............... berQIAM tangan diam seribu bahasa..hanya yang di bawa TIGA PERKARA....

1 . Sedekah jariah
2. doa anak-anak yang soleH dan Solehah
3. iLmu yang bermanfaat.......

setiap yang terjadi TERSELIT BERIBU HIKMAH.....!!!! INSAf pabila tengok kematian menyapa dalam rumah agam dan yang pergi insan yang paling ku sayangi......!!!!!!
demi adik-adik, demi suami dan anak dan demi BAPAK terchinta...
liza kuatkan hati, tabahkan diri teruskan perjalanan ni walaupun sememangnyaa liza LEMAH ma..lemah sangat...sebab MAIN POWER liza tiada di sisi........ tapi demi MAMA...liza kayuh pelan=pelan......
beraksi mcm mama lakukan pada kami selamani....liza akan jadik yang terbaik untuk sume yang berada di sekeliling liza...LIZA idamkan sebuah kematian yang cukup INDAH seperti mama.....MUDAHnyaaa pergi menyahit ilahi...tanpa sempat kami anak beranak bela mama berbulan-bulan.....!!!!!!!

RAMADHAN bakal menjelma...........kalo sebelom-sebelom nie mama sibuk betadarus sibuk pikir nak berbuka makan apa besama anak beranak...tp RAMDHAN tahun nie...
kami sepi tanpa mama........dah tak seceria seperti ramdhan sebelom-sebelom nie.......
dan yang paling pasti raya ni  SUNYI....SEPI...sebab dah takdak CELOTEH dr mama......
takdak renDang dr ayaq tangan mama....dah takdak TANGAN N PIPI untuk di kucup...
dan sekujur tubuh untuk di peluk erat...........masyaALLAH.............ya allah

selgai hayat di kandung badan buatlah yang terbaikkkk demi masa depan di sana nanti......................

dan ingat wahai anak-anak mama...:- walaupaun mama dah pegi tinggai kita sume...tp mama bolew tahu apa yang kita buat baik BURUK @ BAIKKK di dunia nie...kalO PERKARA baik yang anak-anak mama buat..TERSENYUM dan damailah mama di sana...tp jika perkara MUNGKAR yang kita buat di dunia nie.....kasihanilah ARWAH di sana..meratap syahdu............oleh itu, ayuh anak-anak mama kita perhebatkan lagi melaksanakan perkara-perkara yang baik!!!! kita teruskan DELIGASI mama yang sepanjang hayat dia lakukan sebelum nie...paling utama tak LOKEK BERSEDEKAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!






17 Mata BOOooLaT sedang meMbeLiak:

NeenaAnuar said...

allahuakhbar.. kelu lidah tak terkata.. air mata bergenang tanda sebak... termenung seketika.. teringat pada arwah mak akak jugak...

Nida.. akak dah melalui apa yg nida lalui ini.. yeaa... sesungguhnya bukan mudahh!! ianyer sangatttttt2 perittt.. terutama buat tahun pertama.. segala-galanya dilalui buat kali pertama tanpa seorang ibu terchinta...

nida.. kuat kan semangat kamoo yer sayang... memang pahit utk ditelan.. tetapi mama kamo beruntung kerana mempunyai anak yg sebaik kamoo dan adik beradik kamoo..

Allah lebih menyayangi mama kamoo dear... sedekah kan alfatihah tanpa henti buatnya..

Yea.. memang betol.. hargailah mereka selagi mereka ade.. sayang pelok cium sepuasnyer.. ucapkan lah sayang padanye tanpa rasa malu kerana bile diri nya sudah terbujur kaku.. tiada gunanyer lagi..

Nida sama macam akak.. akak pun sangatt rapat dengan arwah mak akak.. takpa dear.. usia arwah mama meninggalkan kamoo masih hijau.. insyallah perlahan-lahan akak pasti kamoo bisa kuat macam akak jugak..

Sesungguhnya kenangan pahit itu takkan lenyap dan terpadam kerana ia akan tetap berada abadi dlm diri kite.. cuma lama kelamaan kamoo biasa melalui hari2 kamoo dengan memori2 indah yg terpahat dlm sanubari kamoo bersama arwah mama ketika beliau masih hidup... Insyallahh...

~al-fatihah~

etiey.com© said...

anida othman! tq aprove fb aku...

ya allah.. aku tak cukup kuat nak baca coteran ko kali ni. tadi pun ofismate aklu dah tercenggang tiba tiba sok sek sok sek..

sabar-sabar banyak yer... tabah ko masih ada insan yang ko sayang.

Shu Shinju said...

Ya Allah... shud susah nak menangis akak... tp, bila baca entry akak ni shud x dpt nak bendung airmata ni dari mengalir...

shud tau.. kak nida kuat..hadapi ni semua dengan tenang ya kak...

shud sayang kak nida...

mak shud ade cakap baru2 ni..kalau kak nida perlukan pelukan seorang mak..mai cari mak na...

Al-Fatihah...

munna said...

BERSABARLAH NIDA.... SENTIASA DOAKAN DAN SEDEKAHKAN AL-FATIHAH BUAT ARWAH..PASTI ARWAH YENANG DI SANA

mrs chenta said...

jika semua ni terjadi pada saya. saya xrasa saya cukup kuat macam akak =(

InaAchik said...

aku tak tahu nak cakap aper...
sebab kalo aku bayangkan aku kat tempat hang... aku rasa aku pon tak kuat nak harung semua ni... sebab aku ader mak aku jer...

tapi camana pon, kite kena lalui gak hari2 mendatang. kena kuatkan semangat utk mereka2 yg masih ader...
kehilangan hari ini buat kite hargai org2 sekeliling kite...

aku doakan semoga ko diberi kekuatan itu...
dan al-fatihah buat arwah mama nida...
:(

ratusiput said...

sabar ye nida...akak jarang masuk fb skang sampai terlepas pandang mende2 camni...mmg terkejut yg teramat sebab baru haritu pemergian mak mertua kan.ni plak mama sendiri.aduhai...taktau nak kata apa la...berat mata memandang berat lg bahu memikul...akak faham sgt2 perasaan tu cuma belum melalui sndiri...kuatkan semangat ye...

LIP (^_^) said...

be strong nida ye..

Pepel BoNda AmaNi said...

nida jadilah setabah dan sekuat arwah mama...nida jadilah tunggak kekuatan tuk semua..tuk bapak..tuk adik2...dan tuk sofia..nida kena kuat walaupun akak taw...bukan mudah tuk nida lalui...tapi atas kehendak kita atau tidak....nida kena lalui jugak.....doakan yang terbaik buat arwah...arwah hanya hilang pada pandangan mata nida dan keluarga ja...tapi arwah masih tetap utuh dan kekal di hati....di mana saja nida pegi...arwah tetap setia menemani di alam dia sendiri...iringilah pemergian arwah dengan doa....hanya e2 bekalan tuk arwah di negeri abadi di SANA....

akak mungkin hanya pandai berkata2....akak xlalui apa yang nida lalui...tapi percayalah...akak jugak penah kehilangan insan yang paling akak sayang...arwah kakak akak...yang akak anggap dia macam mama akak sendiri...nida kena kuat...kuat ye sayang...demi semua...walaupun nida terpaksa berkorban...

Mak Izz said...

alhamdulillah.. nida semakin kuat utk tempuh sume ni. x dpt akak bygkan bila tiba saat akak nt. moga terus kuat dik. al-fatihah~

Zaimun Yahyah said...

Tabahlaa hadapi ujian Allah ni Nida. Sekurang2nya Nida lalui ni semua lepas sempat bagi dia kesempatan menimang cucu.. Ayah arien pg masa arien umoq 12thn jaa.. Tak dan nk tgk arien kawen n bg cucu kat dia..
Sabaq byk2 naa.. kene tabah harung ni semua yer..
Al-Fatihah...

mekchu said...

u'r back dear...

1st of all, mekchu tak wish congrate pun kat entry lepas tu.. semua dok wish tahniah, mekchu wish takziah pulak.. mebbe salah saluran..

2nd, setiap yg hidup tu pasti akan pergi kan.. rasanya arwah pergi dgn tenang sbb dia ada anak yg 'cukup sifatnya'

3rd, jgn lupa rajin sedekahkan al-fatihah dan yassin..

be strong & miss you..

Tokida Shuji said...

Salam takhziah Nida,..
memang sedih kehilangan org tersayang... Allah lebih menyayanginya... dari Dia kita datang dan kepadaNya kita akan kembali... namun, percayalah hilang dimata tu cuma sementara..
di akhirat kelak, pasti akan bertemu kembali...

Don't be sad for too long ok...
I believe Arwah mama nida pun x seronok tgk ahli2 keluarga dia sedih lama2...

Sama2 kita panjatkan doa, mudah2an rohnya sentiasa dirahmati Allah s.w.t...

Al-Fatihah..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

moga roh arwah ditempatkan dikalangan org baik2..berjurai air mta duk baca posting ni even 1st time mai sini..tau pasal kematian ur mama dari etiey..

jgn lupa sedekahkan ayat2 al-quran utk arwah..sbb itu la yg hanya sy mampu bagi pada arwah ayah saya..

MiYOKO SuKi said...

Al-Fatihah...

tin nangis je baca entry niii...sedih sgt2..

lolyPOPqueen said...

alfatihah...bila kita merasai nyer br kita tahu itu adalah perkara yg paling perit.....tiada tempat bergantung tiada kawan untuk berbicara.....tabahkanlah hati

Nutri Shape said...

Al-fatihah. semoga awak tabah menghadapinya.

Al-fatihah. semoga arwah tenang disana.

hujung

Cinta HaLaL

Daisypath Anniversary tickers

KakaK

Lilypie Kids Birthday tickers

KaknGAH

Lilypie Kids Birthday tickers

Adik Baby

Lilypie Second Birthday tickers

BekhidmaT

Daisypath Anniversary tickers

Mama Sntiasa Di Hati

Lilypie Angel and Memorial tickers
 

Takdir itu milik aku !!! Template by Ipietoon Cute Blog Design