Monday, June 27, 2011

"Dasyatnya Doa Seorang Ibu"

Assalamu'alaikum Semua,ni pun saya terima emel dr member zaman studi dl...dia memang rajin memfoward emel cem ginik.....alhamduLillah, blew laaa pakat sharing kan..sekaligus berhupdate gaklaa blog usang nie..huhuhuuhuh.......BEST emel nie...bila bc n hayati hebatkan jadi SEORANG IBU.......
.memang layak, syurga bawah telapak kaki ibu..... ^_____^ 


Satu ceramah bertajuk "Dasyatnya Doa Seorang Ibu" 
oleh Ustaz AbdullahMahmud, 
bekas ustz ATM sungguh menarik dan jarang kita dengar. 
So kepada  semua pengalamat luangkan sedikit masa berharga dengan membaca sedutan  
ceramah istemewa ini untuk kita sama2 hayati dan amalkan sekadar mampu. 
Ditakdirkan anda malas juga nak baca, saya harap bacalah juga pada bahagian  
yang ada tanda **** ..

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu
  • Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik  tapi takdak masa nak buat yang baik.  
  • Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah.  

*** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2  
jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata.
Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu,  
sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.

Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka.  
Melihat kaabah sehingga menitis air mata.  
Membaca quran sehingga menitis air mata.  
Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air  mata.  

3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok 
masa tidor!
Ø Anak.  
Ø Ibu.
Ø Suami.
Sebagai Selingan Kata ustaz lagi, kalau kita ada perselisih faham dgn
suami sampai nak bercerai, tgk lah muka laki kita tika dia tidor - kalau
masih terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah
bercerai tapi jika tiada timbul rasa itu semua - maksudnya jodoh dah
memang takde, boleh proceed apa yang patut.. J

Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis di  
hari kematian ibunya… kira menangis dalam hati je..Bagi siapa yg masih ada
ibu, pandang lah ibumu selalu.

Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk  
menujukkan sesuatu pada ibu.

Kalau ada niat yang baik teruskan lah.. Allah akan bersama kita.  

Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g.  
tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai.

*** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang  
terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan
ibu kita di tempat yang terbaik terlebih dulu.

Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit”  
kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu
dipanggil “wasilah amal” .
Ø “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu
satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”.
Ø *** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna
dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal
yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita.
   

Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa  
sakit/musibah.

Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun,,,  
lps tu bicaralah dengan Allah..
“Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini” 
.
“Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini” .  
Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu
dan orang yang memerlukkan.

*** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat  
ibu yang sudah meninggal maka dikira diaanak derhaka walaupun pada waktu
ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup
atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. 
Jadi doakan ibu kita jika ianya telah tiada.

*** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup.  
Ø Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke
pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu
mak bahagia tengok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok,
kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata
luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan
mereka boleh mendoakan kita dari sana .

Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan  
kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata
“celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam pd merika.

Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta 
sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu  
selamanya..

Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah  
kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang
masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah
amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini
untuk kita dapatkan pahala!.

*** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada  
peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi
peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! “Ya Allah,
aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada
ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana .

Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru  
kita ringan tangan nak bersedekah.

*** Allah panjangkanlah usia ibu bapaku supaya dia sakit dan  
nyanyuk..ini bertujuan memberi syurga pada anak2nya. Doa ini bukan
bermaksud minta merika sakit or nyanyok..ironinya keadaan demikian
membolehkan anak2 berebut mahu menjaga merika disaat merika dlm keuzuran
itu sbb balasannya adalah syurga. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit,
berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan  
matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita
sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.



Selalu Bergaduh Dengan Ibu
Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada  
kemungkinan kita diganggu saka.
Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu  
bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang
belakang/ tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar.
Saka dipindahkan melalui Kasih saying/ Harta pusaka, walaupun  
sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan.

Symptom terkena saka:  
 Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena.  
Bila dah peringakat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu  lapar.  
Susah nak dapat anak, senang gugur.  
Ada rasa kelibat orang lalu.  
Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak  
hilang dalam kandungan jadi bila nak beintim, bercakap laa sedikit kerana
saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam.
Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis,
insyallah saka akan cair dan keluar dari badan.

Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer 
tulang.

3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari  
syaitan adalah cancer, aids and leukemia.
Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita  
tolong zikirkan.

Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas..  
“Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari.

Anak Lari Dari Rumah
Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan  
anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.


Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita,  
insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.

Anak Degil
*** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK  
Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang 
bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang
sayang sesama manusia. Respon dari org yang dah try sungguh menakjubkan
setakat ni alhamdullilah kebanyakannya menjadi. Contoh kalu kita nak anak
senang bangun ke sekolah.. just try and see.


kepada semua yang masih punya ibu, mama, emak..ummi..HARGAIlah mereka...belailah mereka sebaik mungkin......bila INSAN yg terlalu AGUNG ni lenyap dr muka bumi ALLAH TA'ALA ni...allah hu akbar, perasaan RINDU tuh sukar nak diungkap dengan kata-kata....rindu yang tak berbelah bagi...
hanya dia lah IBU, MAK, MAMA, UMMI kita..........

kepaDA MAMA.....sejuk sejahteralah MAMA di sana.... ALFATIHAHHHHHHH....


5 Mata BOOooLaT sedang meMbeLiak:

eLLy said...

Al Fatihah

Pepel BoNda AmaNi said...

besarkan anugerah seorang IBU....

Seima said...

Alhamdulillah,terima kasih atas bacaan di atas. Saya nak tanya pada sesiapa yg boleh menjawab,sebagai anak kita pasti akan selalu mendoakan kedua ibu bapa kita,walaupun mereka berlaku tidak adil ataupun menyakiti hati kita.. Doa seorang anak tetap ada. Tp mcm mana kalau ibu/bapa selalu menyakiti hati kita,tp kita terus mendoakan kebaikan mereka,apakah ada balasan atas perbuatan mereka terhadap kita?
Dan bagaimana kalau kita berterus terang dgn suami bahawa hubungan kita sebagai anak dgn ibu/bapa tidak mesra kerana tidak serasi,atau hati mereka kita jaga,hati kita mereka tak dipeduli,adakah berdosa membuka aib mereka?

mrs puex said...

Salam kenal..

info yg amat bermakna..

dah folow u..nnti singgah umah ai plak k :

http://mrspuex.blogspot.com

NM02 said...

teringat mak kat umh..

hujung

Cinta HaLaL

Daisypath Anniversary tickers

KakaK

Lilypie Kids Birthday tickers

KaknGAH

Lilypie Kids Birthday tickers

Adik Baby

Lilypie First Birthday tickers

BekhidmaT

Daisypath Anniversary tickers

Mama Sntiasa Di Hati

Lilypie Angel and Memorial tickers
 

Takdir itu milik aku !!! Template by Ipietoon Cute Blog Design