Friday, October 7, 2011

Tokoa SumBat

Dalam bos Besaq ada dalam Bilik dia.....kerani dia sebook nak jugak hudpate bloq.
semangat..semangat..semangat berhupdate...
nak habaq pandai masak, dak jugak....selalu  "TRY & ERor" sebab MAMA pesan, cuba.cuba sampai berjaya. memula bikin memanglaa segala macam salahkan tp usaha mau ada...suree berjaya lah..insya'allah mama, akan ku pegang kata-kata mu itu sampai akhir nanti......misshhh u MAma....

kali ni mengandOng, kim salam bebanyak na nak manja kedek nak deman mkan tuh ini..... hihihii... sungguh hebat mengandong kali ni..sebab kalo tekak mintak apa nak buat, kena buat sndiri supaya tekak hat kecik ni dapat meNikmatinya..ehehehe.... 
sebelom raya aritu, mengila nak makan "TOKOA sumbat" PERGHHH 3 hari turut-turut muka ni makan TOKOA....tekak lalu hat ni jaa kan apa blew buat....hentam saja labuuu...hihihihi.. nak makan hat bukan calang-calang nun....nak hat tOKoa sumbat hat makteh pah selalu buat...ha pUnggah, mana nak ada kat pasaran kaN melainkan bikin sndiri okess....huhuhuhuh 
oklaa, mau takmau redah gaklaa buat sndiri ..xpa kan, herot petot masuk mulut  n perot sndiri bukan org lein..hihihi alhamduLillah, pes time buat menjadik..dan disukai ramai....wah dh leh "teng" makteh laa mcm nie kan....tecabar tok sebelah rumah...budak ni dqh laa jarang-jarang masuk dapoq..sekali masak-masak blew tahan gak kan...."ecececececececececcececece,perasaan n syokkkk sndirii plak dia..." tapi kan....kalo mama ada mesti dia kata OK dONE...pasni leh buat lg...tp mama tak smpat rasa tOkoa hasil ayaq tangan anak suLung dia nie..huhuhuhu...... rindu mama ...rindu mama..rindu mama......
"Ku Pendam sebuah Rindu" 

tokOa ni senang jaa buat..men sumbat jaaa......pejam mata pn blew buat...kalo gamak malas sangat pn leh jaa buat..... hihihi.... tak hagak kan..pejam mata leh buat....abeh kalO pejam mata kot mana nak sumbatnyaa...satg p sumbat kot lein..heheheee

Bahan-bahan yg diperlukan :-
  1. Tokoa hat islam buat..... 
  2. dagIn fressh @ dagIn kisaq cap RAMLY
  3. lada Sulah 
  4. Daun suP 
  5. KaRot kaler Oren.
  6. Taugeh  
  7. GAram 
  8. TeLoq
  9. SedikiT tePOng dan *Perot YG lapaq* ^__________^


Photobucket
~TokOa A.K.A TAUHU~ ^_^
TOkoa ni memula rendam dl ngan ayaq panaih....
takyah laa sampai p rebus melegak...
jenuh lembik tOkoa nie... rendam ngan ayaq panaih nuh...
pastuh belah dua....
yg tengah-tengah tuh kasik korek dia nya isik..
supaya ada ruang utnuk di sumbat....^__*




Photobucket
~ini inti dh siap masak sUme~


kalau beli daging yang freesh hiris kekecik n blend....
kalO daging RAmLy yg dah siap kisaq.. lagi mudah wak keja.
memula goreng bawang putih sampai naik bau..
dh tuh lepas daging yg dh dikisaq nie...
agak dh KECot n kering ayaQ, masuk kaRot, taugeh gaul bg rata..
pastu masuk gram n lada sulah n sikit makaji naik Honda...
hihihihiihihih
agak dh  intim sume.....katop api, sejukan inti....
sebab nak sumbat dlm tokoa yg dh siap di korek tengahnya...






Photobucket 
~Tarang...tang..tang,,tang~ kebabom....


taklaa maveles mana rupa bila dh di sumbat..tp bila rasa....
leh jalan sePlo biji tanpa sedar..hahahahah
teruskan sumbat ikut suka.....tekak memasin..saya sumbat tak hengattt...
sampai gemok-gemok tokoa tuh jadiknya..haahahahah....
dasar pemalas kelebek satu-satu sec.teperinci....
jenuhlaa ngan kamu ni nida.... tak kreatip okess....
maaflaa tangan kan tangan seni kedapoq...tangan ni lebei suka makan jaa...hhihihihihi



Dah siap sumbat....ok jom kita celop tokoa td dalam teloq yg dicampur sdikit tepong dan garam.... jangan banyak sangat tau buh garam dalam teloq..kang jadik tokoa masin plak...HAHAHAHHHAHAHA siap celOp..then lepaskan ke dalam minyak hat bebetoi panas....... nampak garin..leh hangkat dan selamat menikmatiii.....

bagi tekak saya ni..memang sangat suka....takmakan nasik pn xpa..hadap menda alah ni..cuma pemalas jaa nak buat sebab renyah tang korek tengah tuh..
alalalalal, sengai kepala bahu...hihihihi



7 Mata BOOooLaT sedang meMbeLiak:

Shu Shinju said...

saya dah rasa tokoa sumbat kak nida ni.... MMG TERBAIK..TERSEDAP LAH...

kak nida !! bila nak buat lg bg shud makan..ihihihihi...

POSH76 said...

sedap!! my fav ni.....nak torailaa

ratusiput said...

oooooo....slama ni akak igt goreng dulu tahunye baru blah tengah dia utk sumbat inti...tgk nida punye step by step ni baru tau...leh cuba satu hari nanti ni :)

eLLy said...

tersangattt... lah terlioqqq melihat nye ...

Eri-chan said...

oh ibu mengandung..tolonglah besarkan sikit font..huhu..nanges baca --rabun katanya...

MiYOKO SuKi said...

sedapnyeee....mana nk cari niii

Mama Gee said...

sedapppppp
ni org yg tak mengandung pun suke nih... :)

hujung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cinta HaLaL

Daisypath Anniversary tickers

KakaK

Lilypie Kids Birthday tickers

KaknGAH

Lilypie Kids Birthday tickers

Adik Baby

Lilypie First Birthday tickers

BekhidmaT

Daisypath Anniversary tickers

Mama Sntiasa Di Hati

Lilypie Angel and Memorial tickers
 

Takdir itu milik aku !!! Template by Ipietoon Cute Blog Design