Tuesday, December 27, 2011

UstaZ Don DaniYaL

SARAT DENGAN iLMU......bukan Mudah Dalam MEndiDik anak-anak "AMANAH ALLAH" besaq penGorbanan MAK AYAH sebenaqnya...ALLAH HU AKBAR.......
ShuKRAN usTaz DOn DaniyaL..... di atas sume Ilmu yg di sebarkan..........

hanya yang termamp berdoa pada ALLAH, moga aku mampu jadik yg terbaik buat anak-anak.... insya'allah 




~SambUngan

Friday, December 23, 2011

TachiNg

jODOh PeRTEMUAN ALLAH atURkan....
hebat Kisah si "H" nieh....

aLLah bagi dia merasai nikmat berkasih sayang "CINTAHALAL" dengan bekas buah hati dia selepas becerai dengan LElaki pilihan keluarga merangkap kawan baik dia....
hanya sekejap cuma selama 3 tahun..dan dikurniakan dua cahaya mata....!!!

HEBAT KUASA ALLAH.... tp dia lebih maha mengetahui.....dia pInjamkan 3tahun lepas pada tuh dia ambiLL insan yg dia sayang buat selamanya.....
ALLAH HU AKBAR ):



Jika rindu ini bertatah, biarlah untuk Al-Qayyum. 
Andai rindu ini menarik resah kepadaMU aku pasrah. 
Andai pencarian ini masih belum kutemui, 
Ya ALLAH damaikanlah hati,Biarlah resah menarik sepi. 
Biarlah kecewa meratap pergi. Biarlah kasih mengikat diri. 
Ya Muhaimin kepada MU aku mengadu. 
Serikanlah taman hati bukan pada fikirku tapi pada redhaMU...

Thursday, December 22, 2011

MajLis SambuT adik iPaq

MajLis sambut adik ipaq di adakan secara simpLe dan sederhana sahaja......makLomlaaaaa "KETUA KECERIAAAN" dah pegi tinggai kami adik beradik...soB..soB "ALFATIHAH" kalau ada MAMA ni lagik meriah rasa, makLomlaa ANAK LELAKI TUNGGAI meraikan hari baHagia kan....soheh dia nyaaaaa sambutan tuh gilang gemiLang...tp takpa, mama xdakpn kami adik beradik masih jalankan tugas dan lakukan yg terbaik demi PENGANTIN.....xnak sPoiLkan majLis dia...even banyak per.yg "PAHIT" terjadik...tp senyuman stilll terukir di bibir....... alhamduLillah, majlis hari tuh bejalan dengan lancar, gilang gemilang bak sambut hUlu balang mai ghumah...hahahahahahahhaha mana daknyaa, untuk belah kami, pengantin pakai Songket, pakai kasut capal siap ada serunai....tuhkaa dh rupa mcm sambut huLu balang mai ghumah.....kahkahkahkah....tp memang tabik springlaaa kat pakchIk ShaBRi SaaD sebab dah siapkan PENGANTIN supaya kelihatan sangat menawan untuk hari tuh...mekasih jugak pada  SENTUHAN JELITA rawat pengantin sebelom majLis resepsi......naik SERI penganTin xdak nampak kusam @ hapa...beseri-seri..pandang tak jemu...(: Tetamu Yang datang banyak yg cakap Isteri KamaL coMEi.....ekekekekekke, eh kalO xcomei takkanlaaaa leh setia sampai 9tahun....memang cintasejati lah nie.....

tapi tak nafi, adik lelaki aku ni memang jenih xmain Pompuan...jenih setiaaaa abadi mcm BAPAK...!!!!! lainlaa kak dia, kasanOba...hahahahah asal kuku jari penuh ceKam jaa..otomotik kansel...carik pasai jaa nak clash Of...hahahahahahah... kak dia giLa skit.... tp lega dh laa ni dh ada SUAMI tersyg..hat baik budi, kaya dengan kesabaran yg ckOP tinggi...patotlaaa ALLAH joDOhkan kami bedua.... sebab dia memang terbaik berada di SISI aku..... kalau org lain, ghasa dh lama "batu belah batu bekangKung" hapa...... mana tahan ngan HANGIn putin beliung aku nieh...hihihihihihiih shukur ya ALLAH...aku dan dia jua disatukan...seperti mana kau satukan dua hati ini.......aku DOAKAN moga ikatan suci murni ni bekekalan hingga akhir nanti insya'allah.... lega dah majlis abess suda...bapak pn dh sengehhh satu mcm sebab poket rabak sudaaa.a..hahahahahhahaha BTW, shukur-shukur..sume yg mai kata menu yg di hidangkan berbaloi depa mai jauh-jauh...tp untuk yg mai mOhon maaflaa, sebab keadaan menjadik sesak sebab memasin nak makan itu-ini......dh bukan rupa knuri kawen, dh rupa rumah terbuka hari raya..hahahahahahah 



Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :
" Manusia Hawa dijadikan daripada rusuk manusia Adam, bukan
dari kepalanya untuk menjadi atasnya, bukan dari kakinya
untuk menjadi alasnya, malah dari sisinya untuk menjadi teman
hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi dan dekat
di hatinya untuk dicintai


Photobucket
Raja & PermaiSuri di arak masuk diriringi dengan tiupan serunai... 


 Photobucket
~sama CHAntik sama PAdan~



Photobucket
~ ALLAH aturkan JODOH tuh elOk dah~



Photobucket
Tegambar kegembiraaan di wajah pengantin lelaki......pengantin pempuan ni comeII sokmo


Photobucket
~masa ni sedikit taching, serius aku dok tepi begenang ayaq mata...sebab apa?? sebab aku tebayang wajah mama.....~


Photobucket
~ yg mana mai sume dok gelak ke beskat nie....hahahahahahahah...beskat hasiL buatan sendiri ~ ni laa hasilnyaa..pengantinpn xlepas nak begambaq ngan beskat antik nieh..hihihihih




Wednesday, December 21, 2011

Rabu YgSepi

SunYi SepI seKELip Mata ):


Photobucket

Tuesday, December 20, 2011

KamaL ♥ NazIRaH

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir "
- Ar-Rum : Ayat 21




TAHNIAH BUAT KALIAN BEDUA...

~SELAMAT PENGANTIN BARU MUHAMAD KAMAL OTHMAN  NAZIRAH ZAKARIA~

Thursday, December 15, 2011

misss u MAMA





RINDU xkan bertandang bila "DIA"

 didepan mata......


x  dihargai dan x dipeduli.....


bila sEmkin jauh, RINDU bertandang....


tanpa diduga kita kehilangannya...


seksanya merindu.................!!!!!


NoKTAH




Photobucket
~Sarat dengan kerinduan~
 

masok hanGin

SATU BADANNN GHASA LEMAUUU SERUPA MASUK ANGIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SERBA SERBI WAK KEJA XMENJADIK.....HUHUHUHUHU

SETAN BANYAK SANGAT DLM BADAN NIE.....KA NAK HILANG NI SUME KENA P TERAPI KAT 

CAMERON HIGHLAND!!!!!!!!!!!!!!!!! (:: 


serius nak buat apa sume malas..malas..malas....BALOQQQ tahap GABAN !!!! risau dh rasa... huhu


Photobucket
mana p RENYEHHHH ni tatau???mana p, mana p....?? yg dok ada pesen muram durja ja...
penangan mengandoNg kali ni memang sempOi,, kalO blew makan pn nak pejam mata.....
penyegan NAUzubILLah....!!!!!!!!!!!!!!!


Photobucket
~ nampak Moto ni seriusss meroYan sat!!!!, sib bek owner dia tak Ofer. naik..kalO Ofer aku org paling awai selak kain dok tgh belakang....~ hihihihih


Wednesday, December 14, 2011

Tuesday, December 13, 2011

ibusoFia

salam semua...
selamat pagi...(:
sihat dak?
tuan bLoq mcm nielaaa...... jalan dh rupa piNggu...comeikan...cer bayangkan nida jalan mcm pinggu??? hihihihih alalalalalalla uduh benOR...tp tuhlaa hakikatnya..kalO ajak lumba laripn...suree kalah.... hahahaha sesilap beranak apa... alasan tuh kukuh sebab perot berisik org...lein kalO isik lemak...lumba lari pn kalah nampak sangatlaa nida suda obesiti....HAHAHAHAA.....tp best semalam petang....ibu n soFia mandi hujan...(: sofia giLoww suka.....dia tatau yg ibu dia lencun suda.. aiyaaa anak oiii..dia leh siap tekekeh-kekeh gelak.... makLomlaa budak xbesa mandi hujan jadik gutuhlaaa..semalam pas abih keja, dok teringin nak makan "FETUCHIni CABoNARa" ya allah, teringin tak sanggah nie... tp kedai smalam tuh buat mcm so-so jaa...xdaklaa sdappp mana...tp bUlew nak makan nak ilangkan keteringinan tuh.... so,kenyang sampaiii ke malam...cute jaa anak keluar makanngan ibu....bedua tanpa baba..sebab baba la ni balik keja sangat lewat ptg..so, kita p dua jaa laa erk...sementara napsu nak ngap tuh dok membuak....huhuhuhuhuh....dok ingat, sofia notilaa....tp alhamduLillah dia ok sangattttt...dh leh buat mcm teman sembang....dia tak abis-abis ngan miyO aih dia.....hamboiiii kekecik dh pandai demand nuh.... tp xpalaa, janji dia behave tak noti kira baguss dh tuh.... pasni, ada adik tataulaa mcm mana plak situasi...kiri kanan tangan penuh ngan hEnbeg bejenama asli... tp serius, berasa mcm nak fengsan semalam bila tangan kiri dukUng anak..tangan kanan dukung hanbet besaq.....aiyOOOO....itu budak bukan calang-calang berat dia.... nampak jaa kediNg..tp bila dukung leNguh kepala bahu.... BTW, anak ibu comei...anak ibu budak bijak......!!! sayang kakak sofia banyak-banyak...... budak manja KEdek pn dia JUgak...(:

tinggai bab sofia manja kedek...hihihiih, laa nak citer sikit sebanyak pasai majLis pErkahwinan ANAK LELAKI TUNGGAL mama &bapak.....owhhh sangat-sangat mencabar untuk handLe majlis dia...sebab utama tanpa MAMA di sisi...... huhuhuhuhuuh tereyak beguLin ): dah kebetOlan aku plak sedang sarat pretnen...huhuhu lagik mencabar rasa.... tp shukur...ada mak-mak sedara yang sangat baik hati..yang sangat-sangat spotim...even kekadang tuh mai angin kus-kus tp aku do No jaa...yg pentin depa baik hati.....terutama sekali "makTehpaH" aku tachinglaa tgk dia lately nie...sebab dia bejaya mempengaruhi minda aku yg aku selalu berimaginasi dia MAMA.....nangissssssssssssss  .....semalam sampai sasul panggei dia MAMA.....kebetOlan dia dengaq...dia sengeh jaa....sobbb....... owh penangan Hebat sangat bila mama takdak nie.... pegi xmai balik dah.....serius aku tak tipuu..... setiap kali aku buat lah apa saja untuk sepanjang persiapan adik lelaki aku.....fikiran aku xpenah putus ingat mama...!!!!! tetiba jaaa ayaq mata rasa nak behamburan depan semua...sebab xleh nak tipuuuu perasaaan sendiri....aku rindu mama..aku rindu perwatakan DIA....tp siapa aku nak lawan takdir, ALLAH lagi maha mengetahui segalanya...!!! mama dah selamat ke destinasi abadi......turn aku plak lepas nie..tatau bila dan bagaimana...... cuma yang aku mampu lakukan ...teruskan bedoa buat mama di sana....tuhjaa senjata yg aku ada....untuk insann yg aku syg... Redhooo dengan sume ni...harus terima qADA' qADAR dr ALLAH S.W.T......

untuk Adik Lelaki TunggaL: MUhAMAd kaMaL oThman ~ KakLOng xdak duit juta-juta nak labor dalam majlis hang nanti...cuma ada tulang kederat ni jalaa yg mampu tolONg habis-habisan...even bejalan pn dh ghupa pInggu....apapn kakLOng buat yg terbaik untuk majLis hang ahad Nie.... kita Mohon pada ALLAH moga MajLis hang bejalan lancar, direstui aLLah dan majLis diserikan dengan kehadiran sanak saudara dan sahabat handai.....dan majLis bejalan xdicacat celakan dengan per=per yg ALLAH xsuka ): biaqlaa sederhana tapi meriah dan mengikut syariaaat ....... mOga majLis kita bejalan lancar..amIeN (:


Photobucket
~salah seorang sahabat suka duka....~
latelyni....dia banyak mai ghumah bantu kami adik beradik siapkan persiapan...sangat terhutang budi dengan DIA...... !!!! moga ALLAH jaa laa yg mampu balas jasa baik afzan Dan Suami.. 

**peYot kOi turun dah, tok kata tak lama dh tuh hang nak MalatOp* huhuhu 
takot dalam Berani.....sebab nak p berjIhad kan... sob..sob..sob...


Monday, December 12, 2011

"SHU SHINJU GIVEAWAY"

HAMPUN ADIKKK MANISH........BUKAN NIAT DI HATI NAK MELENGAHKAN APA.....HUHUHU, SAYA DH TELAMBAT POST GIVEAWAY NI..TP TAK KIRA NAK BUAT JUGAK GIVEAWAY NI...MANA TAU REZEKI "NUNU" IN TUMMY KAN....
achu bagi ibu hadiah sepeselll dek kerana lambat folow......hahahahahahhahaha....lagi dekat ngan majLis lagik kelamkabut dibuatnya...makLomlaa org takdak MAK camnielaaaa...serba serbi kena biKin sendiri..sob..sob..sob






Syarat-syarat penyertaan :-

1) Warganegara Malaysia,berumur dari 0-99 tahun & mempunyai blog.(kalau takde blog, sila create satu !!)

 ~  MEMANG DH ADA KAT 3TAHUN DAH..hehehehe

2) Tiada paksaan dalam memFOLLOW blog SHU SHINJU.. tapi, kalau FOLLOW senang nak updates pemenang nanti kan...:) 

~ OF KOZZZ foLoowww u (:

3) Create 1 entry tentang Giveaway ni..dengan tajuk "SHU SHINJU GIVEAWAY".  ~ SIAP !!!


4) Copy Banner diatas dan letakkan dalam entry & di sidebar blog anda & dilink kan ke 
blog SHU SHINJU.
~ SIAP

5) Didalam entry anda, sila beri pendapat anda sedikit tentang BLOG SHU SHINJU.. mana tau saya terbekenan....terus bagi jadi pemenang utama....:)  

~ GOJERS MCM TUAN TANAH DIA, BTW, MCM-MCM RESEPI DOK ADA DLM BLOQ CIK SHUD....I LOIKEEEE OKEHHH....PALING BEST, BILA BUKAK JAA DH TEPAMPANG NAMPAK SENYUMAN MANIS TERUKIR CIK SHUD DI HEADEAR....WALLLAHHHHHHHHHHHH (: 
"SENYUMANMU BISA MENGUBAT LARA"
 
6) Tinggalkan LINK entry Giveaway anda di ruangan komen dibawah...senang saya nak refer nanti.

~ OKESSS 
 
7) TAG sekurang-kurangnya 3 orang rakan anda dan pastikan mereka tahu yg mereka telah diTAG oleh anda. ~ DAN LAGI KAA NAK TAG NIE????  

ATTN TO: BONDA AMANI, MAMA QIS, MAMA IRFAN (:

8) Tarikh TUTUP penyertaan adalah pada 11th Dec 2011 pada tepat jam 12.00AM

~ TELEBIH JAM SUDEW



Saya akan memilih 3 PEMENANG... tempat PERTAMAKEDUA & KETIGA... so, JANGAN LEPASKAN PELUANG ANDA...mari memeriahkan SHU SHINJU GIVEAWAY.. :)

Thursday, December 8, 2011

Etiey.com


UNTUK PERHATIAN SI MUMMY GOJERS ESYRAF....


weh, dah lama sebenaqnya nak tanya hang nie..pasaipa akutakleh masuk bloq gojers hang weh???? huhuhu.........xnak kawan dh erk ngan aku kah?????????????????????????????? sedey nyaa.....nangis sambei kesat idoNg ): seriussss xleh masuk..xleh drop komen apa....kenapa nyek??? so, mummy silaaa bg jawapan dengan kadar segera..kalO dak, satg aku denda ang belanja aku minum tehtarik mamak buang segelaih....hihihihih


akuleh view nie jaaa ):


dan nI hasiL dia, bila aku bukak Link BLoq ang weh...pehaL nie..BLogspot saboTaj kaaa...weh ;p
ka aku tak ckoP "ADULT" hihihihihi


Bukan mudah melayari rumahtangga

TERTARIK dengan n3 ni, lalu di share kan di blog picisan saya nie......untuk renungan diri sendiri dan untuk sume yg selalu singgah sini........ huhuhuh ya betoi apa si penulis gilakentang katakan...bukan mudah dalam ePisod PErkahwinan nieh.....terlalu banyak perngorbanan, penelitian yg harus dilakukan........memang jalan terbaik selalu beristiqarah,munajat dengan ALLAH TA'ALA.....moga dikurniakan JODOH yang baik  dan membimbing kita ke jalan ALLAH (:


Ya….tidak mudah. Berkahwin bukan hanya menuntut kehendak nafsu. Berkahwin memerlukan kesungguhan. Mampukah kita menghadapi orang yang sama yang belum tentu menepati citarasa kita seumur hidup?

Mudah sungguh anak muda melafaz janji sehidup semati. Di usia yang masih hijau muda. Baru bertunas dan belum berputik pun kematangan. Di usia belasan tahun. Bukan tidak ada yang berjaya. Ada juga yang berbahagia hingga ke akhir hayat. Tapi, pernah kah kita tanya mereka yang berjaya, apa yang mereka lalui?
Bukan hanya cinta. Bukan hanya sayang. Tapi mereka berteraskan iman. Mereka menjadikan taat dan setia, jujur dan amanah sebagai teras kejayaan mereka. Bukan mudah bertegas untuk semua itu.
Saya takut memikirkan anak-anak, lebih lagi anak saya semua perempuan. 

Sekarang, saya faham perasaan mak dan ayah saya. Mengapa mak selalu risaukan siapa pilihan hati saya. Alhamdulillah, dari beberapa lelaki yang saya temui, ALLAH telah jodohkan seorang yang sangat menghargai saya, dan tahu membimbing saya serta penuh dengan kasih sayang dijiwanya untuk saya.Rumahtangga saya pun masih baru. Baru melepasi tahun ke 6, beberapa bulan yang lalu. Untuk memahami dia, bukan mudah. Memahami diri sendiri juga tidak mudah. Ada kalanya, saya tidak tahu apa yang saya mahu. Tapi, bila saya duduk dan berfikir, kini hidup saya hanya untuk suami dan anak-anak. Saya hanya perlu ada satu tujuan,menjadi isteri solehah dan ibu mithali. Entah mampu saya capai, entah tidak. Semangat yang tenggelam timbul ini amatlah menduga melayari rumahtangga…..walaupun ALLAH telah menghadiahkan SUAMI YANG TERBAIK buat saya.

Saya ingin bertanya kpada adik-adik perempuan semua, bersediakah kamu menghadapi cabaran yang berbeza? Tidak sama cabaran setiap orang. Mungkin di awal perkahwinan. Mungkin ditengah perkahwinan. Mungkin di akhir hayat kita. Mungkin juga sepanjang kita bersama dia…..Persediaan yang saya maksudkan, bukanlah dari segi material, fizikal ataupun cinta. Persediaan yang perlu kita ada ialah dari segi mental dan hati. Ikhlaskah kita menerima kekurangan dirinya? Sediakah kita dengan reaksinya  bila dia melihat kekurangan yang ada pada kita?
BERSEDIALAH UNTUK MENJADI PENYABAR, PENYANTUN DAN PENYAYANG. Bersedialah meletakkan dia lebih atas dari ibu bapa kita. Kerana bagi seorang isteri, ALLAH AKAN REDHA BILA SUAMI REDHA PADANYA……


Renungkanlah adik-adik ku semua….
*Bila lihat anak-anak perempuan saya semua sudah membesar dan mula menjadi remaja….saya terdetik tentang perkara ini….risaunya saya melihat masa depan anak-anak yang saya tidak tahu, tapi saya wajib yakin pada ALLAH, jadi , saya berserah……

Monday, December 5, 2011

AizuDDin & MazNi

Seanayan lepas ghamai pakat cuti TAHUN BARU MA'AL HIJRAH......kami pn cutis jugak, yang best arituh, kami pakat konvoi p aloq setaq .... berimpun kat toLL bErtam..puaih mengunggu setiap bijik gheta nak sampai..berakaq vontot memasin..adoiiii..sib bek 4bijik kalO seplo bijik mahu dia bekelah makan nasik dl...hahahahahahhaa tp ampa sume coMeLLLLL...... (:

Kami sepakat nak Konvoi p meraikan majlis perkahwinan member baik ala-ala BFF gaklaa... si Hero ensem si AIzuddin dan MazNi.......teruja memasin nak p weeding dia, makLOmlaa selalu dOK tgk dia besa-besa jaa..n ni kali petama nak tgk si aizudin manis ni nak bertengkoLok sakan di samping isteri yang Gojers....comeiii weh bini hang (: pandai carik memang kenalah taste ang tuh......ermmmmm gewammm ;p (tredemark si aizuddin kalO tgk pompuan ComeL) berbaloi laa p jauh-jauh, makan best, pengantinpn comei, hahahahahahha yg penting kami hangkot beeg godies seKotak besaq....hahahahah naseb laa kan..even kami p 4bijik gheta, tp yg kirim ramai sebenaqnyaaa (:

p konvoi 4bijik gheta, elok sampai aloq setaq...sebijik wak haL..alaaaaaaaaa siannya... nasib baik gheta abg.puad space besaq..leh tumpangkan si famili aswad...kalO dak, sian nunu bepanas lah dia.. so, tepaksa tinggai gheTa kat masjid zahir seblm meneruskan perjalanan...so, keta memasin padat (: woww bestnyaa dh mcm famili besaq...... bestlaaaaa trip p knuri hang aizuddin...

pasni, kalO sume spotim mcm nie, kami pakat plan nak p becuti sesama plak.... insya'allah tahun depan lah kot,xyah ramai-ramai... yg dok ada nipn dh cukup okess... yg penting sekepala!!! tapi, nak kena  bagi mak buyung ni malatOp dl...n bagi en.hanip perabih zaman bujang dia duLu....br kita pakat plan nuh nak becutis dimana, dan kemana destinasi.....insya'allah...mudah-mudahan ALLAH permudahkan urusan kita (:
tapikan sume, kan best kalo Arwah Zaihan ada, mesti lagikkk meriah...mesti lagik mcm-mcm idea...tp ALLAH sayang dia, allah amik dia dl dr kita sume.... moga dia tenang di sana...ALfatihah........wah masa dok sama-sama gerak td memasin hati girang....tp bila mai masa nak balik, muka sume mcm sendoN.....huhuhuhu besala, setiap pertemuan pasti ada perpisahan...... ya memang kena akur tuh.  masa balik, memasing bepecah... memasin ngan haLuan tolll sendiri.... takpa, pasni kalO ada rezeki ktia gahther lagik keh..insya'allah... (: 

kalau kita IKHLAS dalam persahaabatan...berpisah pie laaa jauh mana, kawen p laa berapa pun.......tp UKHWAH tuh tetap mekarrr..utuh kuat satu sama lain, shukur................. (: dalam dunia zaman makin maju la nie, payah nak jmpak hat KAWAN @ SAHABAT yg bolew suka Duka sama-sama...yang betoI-betoiii IKHLAS dalam setiap perbuatan...aummmmmmmm 



Photobucket
~SeLamat PenganTIn baru sahabaT~
AizuDdin Dan Mazni



Photobucket
-hambOi hang, paking gheta masuk garaj......kami-kami bepanas jaa paking gheta-
xpa, kami paham ang ada anak kecik...ekekekekek ;p


Photobucket
-hampa dok peleKOh apa kat si NUNU nieh weh....-
anip belajaq-belajaq laa na, pasni turn hang plak....ekekekekekkeke


Photobucket
-sweet jaa anip pangku NUNU, nunu coMei mcm muka pak dia....-



Photobucket
- anTara kawan-kawa yang hadir....tgk sume dh bepasang-pasangan, sume dah pakat gengDong hanbeg bejeNama....mcm-mcm size ada (:
best time ni..dh rupa mini reuNion, sume ni bekas kelas x5B...... selalunya weeding memana pn, muka-mukanilaa yg dok nampak n masih betemuu..





note: ini kalo uStazah "Z" tgk, mahu diaa sengeh-sengeh sambei katop mulut..... pastu nampak ayaq mata begenang kat kelOpak mata dia...... mana daknyaa, dl satu ketika bebudak nielaa dia dok ligan keliling sekolah, dok tempik-tempik suh wat itu ini bila ada even kat sekOlah....tp la, memasin dh ada famili comel sendiri...... 




Friday, December 2, 2011

kenapa perlu BERPANTANG????????????

Berpantang bagi seorang wanita selepas melahirkan anak merupakan satu adat dan amalan yang wujud pada sesuatu agama. Bukan orang Melayu sahaja yang berpantang selama 40 hari, malahan dinegara-negara Arab, UK, USA, etc juga ada dikalangan orang Islam ada yang mengamalkan kepercayaan demikian. Malah bukan sahaja orang Islam, bahkan kaum lain pun ada yang mengamalkan amalan tersebut.

Bagi mereka yang berpantang, mereka dilarang dari keluar rumah sepanjang 40 hari. Mereka juga disuruh berpantang dari beberapa jenis makanan seperti timun, buah-buahan dan sayuran yang dikatakan sejuk. Ada juga yang mengamalkan jamu dan juga berurut untuk membetulkan peranakan.

Hakikatnya didalam Islam, tidak ada larangan untuk wanita itu keluar dari rumah kurang dari 40 hari kelahiran bayi. Ia hanyalah adat dan budaya semata-mata.

Angka 40 itu sangat sinonim didalam agama Islam. Dikatakan jumhur ulama' menyatakan bahawa 40 hari merupakan waktu maximum seorang wanita dikecualikan dari melakukan ibadat seperti solat dan puasa. Selepas 40 hari, seseorang wanita itu diwajibkan mandi dan mula bersolat. Ada dikalangan ulama' yang membenarkan selama 60 hari. Ummu Salamah ra. berkata :

كَانَتِ النُّفَسَاءُ تَجْلِسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ..
"Semasa waktu Rasulullah :saw , wanita didalam nifas akan duduk (dikecualikan dari puasa dan solat, dsb) selama 40 hari..." [Riwayat al-Tirmudzi]

Imam al-Tirmudzi didalam komentarnya terhadap hadith ini berkata, telah ijma' ulama dari kalangan sahabat Nabi :saw, taabien, bahawa waktu maksima wanita didalam keadaan nifas tidak perlu menunaikan solat adalah selama 40 hari, melainkan telah bersih sebelum ini,maka hendaklah ia mandi dan bersolat.

Waktu minimum menurut Dr Abdul Karim Zaidan tidak ada hadnya, dan ini padangan ijma' fuqaha'. Dengan ertikata lain, sebaik sahaja tidak keluar lagi darah, maka wanita tersebut boleh mandi dan menunaikan solat. Menurut Dr Abdul Karim Zaidan lagi, pandangan yang rajih didalam hal waktu maksima nifas adalah 40 hari [Mufasal, 1/109].

Hukum wanita didalam nifas adalah sama dengan wanita didalam haid tanpa khilaf. Menurut Mazhab Syafie 'Apa yang diharamkan semasa nifas adalah diharamkan didalam haid'. Bagi Mazhab Maiki pula 'larangan didalam nifas semuanya dilarang didalam haid'. [Mufasal, 1/169].

Jenis-jenis aktiviti yang dilakukan oleh wanita selepas bersalin pada zaman Nabi :saw tidak pula saya berjumpa dengannya. Amalan yang paling hampir adalah bayi yang baru lahir itu hendaklah disusukan oleh wanita lain (selain ibunya) sekurang-kurangnya 2-3 hari selepas kelahirannya. Ini adalah elok sementara menunggu susu ibu tersebut menjadi pekat. Kebanyakkan orang Arab memberi tumpuan pada perkara ini, sebagaimana Nabi :saw diberi kepada Banu Sa'd untuk disusukan di kalangan mereka.

Waktu mengandung 9 bulan itu boleh dikatakan agak lama, maka sudah tentu kesihatan merupakan perkara yang perlu dijaga oleh setiap wanita selepas bersalin. Disini saya mengutip sedikit nasihat Doktor wanita (tulisan Saarah al-Lu'Lu'ah didalam laman sesawang Islamway) mengenai perkara ini :-

perkara utama yang perlu dilakukan adalah cukup rehat dan tidor, sekurang-kurangnya 1 minggu
terus mandi selepas bersalin (mandi wiladah)
makan diet yang biasa selepas bersalin. Tumpukan kepada makanan yang berprotein, mineral, sayur-sayuran dan buah-buahan.
digalakkan ibu yang lepas bersalin bergerak selepas 6 jam.
tidak kembali bekerja hanya selepas 6 minggu.
terus bersenam sehingga badan menjadi normal

Beberapa perubahan yang mungkin berlaku :-

perubahan emosi. Ibu yang baru masuk kealam yang baru. Adakalanya stress, dsb. Peranan suami dan keluarga memberi sokongan kepadanya
perubahan phisiologi didalam waktu post-natal.

Kesimpulannya, amalan berpantang tidak ada didalam Islam, akan tetapi hakikat 40 hari berpantang (tidak berpuasa, bersolat, dsb) itu merujuk kepada angka maksima seseorang wanita itu didalam nifas. Tidak banyak yang dapat dipetik mengenai bab wanita selepas bersalin dari kitab fiqh. Yang wujud didalam kitab-kitab fiqh adalah amalan menyusu dan amalan-amalan sunat yang dilakukan keatas bayi, seperti memberi nama, aqiqah, bercukur, tahnik, dsb. Ibu Qayyim yang juga merupakan seorang doktor banyak memberi nasihat penjagaan bayi semasa kecil sehinggalah pendidikan mereka. Amalan-amalan lain seperti pemakanan, senaman, kasihatan, dsb bolehlah dilihat didalam buku-buku kesihatan. WA.

AAR15

salam semua...selamat pagi.....
wah pagi-pagi ni Moood memang ceria walaupun pInggang sakit mcm nak putus.....


~time ni hariss nangis, bejurai ayaq mata dia nYatakan dia RINDU sama izzah~


hoyeahhh semalam dh g tengok oMbak rindu....gilaaaa kan makBuyung sorang ni punyaaa adicted ngan Ombak Rindu....... wehhhh bestttttttttttttttttttttt habaq ampa citer dia.... syahdu.... meleleh gaklaa ayaq mata semalam...):  izzah pengorbanan dia tinggi sangat..... sedey masa diaa merayuuuuu gegilaa bawak dia keluaq dr umah pelacuran tuh...melutut kat kaki HARISS....... uih hariss plak jangan cakaplaaa...ensemmmm wooo.. cuma saya sikit rasa, dia x fill sepenuhnyaa mcm "SETH TAN" dlm nOra Elena..... tapi apap-apapn Ombak rindu best....tak bekenan lah ngan ibu hariss tuh...Over lebey...hahahahahahahahahha

kalO cakap pasni nak p tgk lagi buleh dak????? semalam p, ramai....sungguh peminat ombak rindu...penuh wayang....we Olss decide tgk kat sunway jaa... sebab dekat pastu ok laaa tmpat dia...sampai pun cun-cun on time.... memang memasin teruja nak tgk movie ni...... 

besttt view dlm filem nie.... ada ladang teh, ada viLLa yg sangat chantik ngadap laut...dan sudah semestinya ada "HARIS" yang machooo dan enSem....wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh,..jatOH chintas nie..... puaih smlam tgk kat layar besaq.......sesekali disulami lagu adira n hafiz....huhuhuhu taching........ keluaq gaklaa ayaq mata..tp kavEr.....hahahahhaahha 

dh tgk movie nie rasa mcm nak baca semula NoveL dia..... yang pasti saya bagi 4.5 bintaNg.....untuk mOvie Ombak Rindu.......  sapa yg Lom p tgk p laa keh....

admire ngan Plat Keta HARIS ~ AAR15 (:


~thriLler Ombak Rindu~

Thursday, December 1, 2011

aYAHaNDA teRSAyanG

SELAMAT HARI LAHIR BAPAK......
ya allah Terimakasih kerna masih memberi bapak ruang bernafas dibumi fana' nie......dan beri kami kesempatan menyulam kasih sayang dengan bapak....owh tuhan nikmatnyaa rasa..... selepas mama pegi tinggai kami semuaaaaa, BAPAk laaah segalanyaa bagi saya.....dialaaa segalanyaaa!!!!!!!!! dialaaa MAMA dialah BAPAK....

dan sesungguhnya harini, saya diberi kesempatan lagi mengucapkan SELAMAT HARI LAHIR bapak....

eh napa,takleh nak teruskan n3 nie...syahduuuuuuuuu sangat.!!!!! sebab hanya ALLAH ja yang tahu perasaan kami sume untuk kali ini...dan terutama bapak, bapak rinduuu mama...bapak rindu sangat..... sesekali nampak ayaq mata kerinduan betakONg...tp apakan daya, harus redhooo..mama pegi tinggai kita sume...MAMA dah selamat ke sana, hanya tinggai kita jaa siap sedia untuk bedepan sume nie... dan MATI itu pasti...semua akan merasainya..... perittt sangat rasa semua nie...walaupun dh hampir 7bulan mama p tingai kami sume...kenangan antara kita masih segar di ingatan ): 

takdak mama, pejalanan idup rasa sepi....tak lengkap rasa xdengaq leteran yg coMel dr DIA..... takdak dh rasa masakan ayaq tangan mama....... abadi buat selamanya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BAPAK, sekali lagi liza ucapkan "SELAMAT HARI LAHIR" bapak, tanpamu takda saya di dunia nie... 
bapak kaulah segalanyaaa!!!!!..... kasih sayangmu membawa hingga akhir nanti dan takda tukaq ganti......
insya'allah malam ni kalO bekesempatan kita makan-makan sama-sama.......ni,kalo ada mama...dialaa yg sibuk ajak makan sana sini..beli bapak hadiah buat kejutan...tp tuhsume hanya kenangann abadi...

untuk mama: SEJUK SEJAHTERALAH mama DI sana...~ALFATIHAH


Photobucket
Bapak, Tahun nie tahun pertama bapak rai hari ulangtahun kelahiran tanpa MAMA disisi...tp kami anak-anak akan pastikan arini adalah hari yg bahagia buat bapak.... dan hari-hari seterusnyaaa.......

hujung

Cinta HaLaL

Daisypath Anniversary tickers

KakaK

Lilypie Kids Birthday tickers

KaknGAH

Lilypie Kids Birthday tickers

Adik Baby

Lilypie First Birthday tickers

BekhidmaT

Daisypath Anniversary tickers

Mama Sntiasa Di Hati

Lilypie Angel and Memorial tickers
 

Takdir itu milik aku !!! Template by Ipietoon Cute Blog Design