Wednesday, October 2, 2013

Doa :)



Jangan pernah menyesal apabila anda mengenali seseorang.

Kerana, seorang yang baik memberikan kita suatu kenangan.


Tetapi,....................... 


seseorang yang tidak baik memberikan kita suatu pengajaran.


 — jangan benci tapi mendoakan !!!!!!!



Tuesday, October 1, 2013

mari merenung..



 ketika gembira ... semua tumpang sama

tika murung tiada bersama...

 Tika terjejas tiada khabar bErita...

Tika keliru .

Tika melayang takut bebayang

Tika sendiri racun megalir

tika terasa gelap pandangan

 Doa persembah penghina dI ampon

 Biar derita tanggung berzaman

 Terpingir di rasa di mamah sendiri...

Jujurlah sayang, kuTerima walau Sakit Hati !!!!




Aku tahu ini semua tak adil
Aku tahu ini sudah terjadi
Mahu bilang apa aku pun tak sanggup
Air mata pun tak lagi mau menitis



Alasannya seringkali ku dengar
Alasannya seringkali kau ucap
Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa yang telah kau lakukan kepadaku




Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati




Mungkin ini jalan yang engkau mahu
Mungkin ini jalan yang kau inginkan

Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa, ceritanya apa, aku tahu

cukup seKaLi !!!!!!!!!!

sayangnya,
manusia ini bukan seperti anak-anak kucing.

saat kita tak suka,
kita letak dalam kotak,
dan buang di pasar atau dimana-mana,
namun, esoknya,
kita melihat kucing itu datang dengan gembira,
seperti tiada apa.
tanpa dendam. tanpa benci.
dia kembali.

kerana itulah,
saat kita dulu pernah ‘membuang’ dan ‘menyingkirkan’ manusia,
tanpa sebab. tanpa alasan. tanpa penjelasan.

maka, jangan mudah menganggap,
bahawa manusia itu akan mudah menerima kita kembali.
terkadang, ia takkan membenci, namun
tidaklah dia mengharap kita kembali,
dan tidaklah pula dia akan kembali kepada kita,
seolah-olah hatinya tak pernah terluka.
dan kalaulah manusia seperti itu memang ada,
maka hargailah dia.

Tuesday, May 28, 2013

Keberkatan REZEKi :)

18Rejab 1434hijrah
28Mei 2013



MenJaga Keberkatan Rezeki




Oleh: Dr. Hj. Tengku Asmadi bin Tengku Mohamad.


Dalam hidup ini semua orang perlu mencari rezeki apabila sudah sampai usia dan waktunya. Rezeki yang dicari ini pula boleh dengan pelbagai cara, cara yang baik boleh dan cara yang buruk juga boleh. Tepuk dada tanyalah iman kita. Tuntutan hidup dan kos saraan yang semakin tinggi memerlukan setiap dari kita melakukan lebih dari satu pekerjaan bagi menampung perbelanjaan harian, bil-bil, ansuran rumah dan kenderaan, yuran dan keperluan sekolah anak-anak dan sebagainya. Ada yang berniaga pasar malam, menjual nasi lemak dan pisang goreng, menceburkan diri dalam perniagaan MLM, dan sebagainya. Bagi mereka yang malas melakukan lebih dari satu kerja mula memikirkan cara yang lebih cepat untuk menambah pendapatan seperti pecah amanah, menipu dan rasuah. Walau pun cara itu salah, demi keseronokan dan janji dunia, mereka sanggup dan berani melakukannya.

Yang penting dalam mencari rezeki bukannya berapa banyak yang kita dapat tetapi sebaliknya ada atau tidak keberkatan dalam rezeki itu. Pernah satu ketika seorang bapa datang kepada saya dan mengadu hal anak-anaknya. Katanya dia mempunyai lima orang anak, anak yang pertama hingga ketiga semuanya bagus dan cemerlang tetapi anak keempat dan yang bongsu sangat bermasalah. Mereka suka keluar malam, tidak solat, menipu, melepak, malas belajar dan degil.

Setelah mendengar keluhan bapa itu lalu saya cuba menduga, mungkin cara didikannya tidak sama dengan tiga anak yang pertama, atau masanya dengan mereka kurang, atau beliau tidak lagi menjadi pendengar yang baik bagi anak-anaknya. Namun semuanya itu dinafikan oleh sibapa. Lalu saya minta bapa itu semak sumber makanan kalau-kalau ada dari sumber yang haram. Ketika itu wajahnya berubah. Dia akui bahawa sewaktu membesarkan tiga anak yang pertama dia begitu dedikasi dan jujur. Dia benci sebarang sogokan dan rasuah. Tetapi apabila sudah bertahun-tahun bekerja dan melihat ramai orang disekelilingnya makan rasuah macam makan nasi maka dia merasakan bahawa semuanya itu adalah amalan biasa lalu turut terlibat sama. Dua anak terakhirnya menjadi mangsa dari rezeki haram itu. Bila sudah begini jadinya pada siapa mahu disalahkan, pada anak atau pada diri sendiri. Bapa itu sedar akan kesilapannya lalu menangis tetapi semuanya sudah berlaku. Saya minta beliau buat solat taubat dan minta ampun pada Allah.

Apabila rezeki tidak berkat ujian datang bertimpa-timpa. Telefon bimbit rosak, kereta rosak, emak sakit, rumah dimasuki pencuri, kena samun dan macam-macam lagi. Semuanya tujuannya hanya satu iaitu supaya duit yang kita dapat itu keluar dari poket kita secara terpaksa. Kalau selalu sangan Allah uji, habis satu masalah datang pula masalah yang lain, maka mungkin sudah sampai masanya kita muhasabah diri dan bertanya sama ada rezeki kita itu berkat atau tidak? Kalau tidak berkat apa puncanya? Sebab ada ketikanya Allah uji sesorang itu bagi menaikkan darjat dan martabatnya tetapi ada ketikanya pula sebagai satu pengajaran dan bala baginya.


Antara kesan daripada rezeki yang berkat:

1) Kita sentiasa merasa cukup dengan rezeki yang diperolehi sentiasa cukup malah berlebihan. Tidak terfikirkah kita bagaimana orang yang tinggal di kampung dan luar bandar boleh membesarkan sepuluh orang anak dengan hanya membanting tulang menoreh getah atau menuai padi. Sedangkan kita di bandar dengan gaji beribu dan hanya dua tiga orang anak tidak pernah merasa cukup. Malah ada yang bergaji lebih sepuluh ribu ringgit tetap tidak merasa cukup. Jika rezeki kita berkat maka Allah akan cukupkan keperluan kita.

2) Akhlak dan perilaku suami, isteri dan anak-anak hebat. Banyak masalah sosial anak-anak dan penceraian berlaku hasil dari rezeki yang tidak berkat. Apabila rezeki itu berkat ia akan dapat dilihat melalui aklah anak-anak yang positif dan perilaku mereka yang cemerlang.

3) Mudah menjaga solat dan melakukan ibadah lain seperti umrah dan haji. Apabila rezeki yang diperolehi itu berkat, hati kita bersih dan minda kita tenang. Mudah bagi kita untuk solat dan beramal ibadat. Rezeki yang berkat akan memudahkan kita sampai ke tanah suci Mekah. Ramai orang yang mendapat rezeki yang tidak berkat takut untuk ke tanah suci kerana bimbang akan balasan Allah secara tunai di dunia ini. Walhal, tanah sucilah tempat untuk bertaubat, membersihkan diri dari dosa dan memohon keberkatan.

4) Orang di sekeliling suka kita. Apabila rezeki kita berkat semua orang sayang kita. Sebab kita suka belanja mereka dan mehulurkan sedekah dan bantuan. Orang suka dekatikita kerana mereka dapat rasakan keikhlasan dan aura positif yang terpancar dari dalam diri kita.

5) Orang suka datang rumah dan menziarahi kita. Rumah kita bagikan magnet. Ada sahaja saudara, kenalan atau jiran yang mengunjungi kita. Mereka yang datang itu akan bawa pahala dan pukangnya mereka akan menghapuskan dosa kita. Malah, rezeki pula bertambah murah dan ada sahaja yang kita perolehi tanpa disangka-sangka.

6) Anak-anak cemerlang dalam pelajarannya. Apabila rezeki itu berkat, jiwa dan minda anak-anak juga bersih. Jiwa dan minda yang bersih membolehkan mereka tumpu pada pelajaran dan apa yang dipelajari itu pula mudah difahami dan lekat dalam kepala. Hasilnya, keputusan peperiksaan anak-anak cemerlang. Malah anak kita juga menjadi contoh dalam banyak perkara dan aktiviti disekolah. Dia dilantik untuk memegang jawatan dan menjadi kesayang guru dan rakan.

7) Doa yang makbul. Keberkatan rezeki membuatkan permohonan dan doa kita dimakbulkan oleh. Sebab Nabi SAW memang ada menegaskan bahawa antara faktor yang menghalang makbulnya doa itu adalah makanan dari sumber yang haram.

Begitulah antara kesan positif yang diperoleh daripada rezeki yang berkat. Kita perlu faham rezeki yang berkat bukan sahaja bermakna bebas dari rasuah atau wang diperolehi daripada aktiviti yang haram. Ada ketikanya, sikap curi tulang, tidak amanah dalam kerja, tidak mencapai kualiti kerja, malas dan sebagainya sewaktu menjalankan pekerjaan boleh menyumbang kepada tiada keberkatan rezeki. Sebab itulah, dalam apa juga yang kita lakukan dalam mencari rezeki maka lakukanlah dengan ikhlas, bersungguh-sungguh dan amanah. Insya Allah, apabila rezeki berkat kita dinaikkan pangkat dan satu hari mendapat anugerah pekerja cemerlang.


Wednesday, May 22, 2013

Rindu yg Membara

12REJAB 1434hijrah
22hb Mei 2013


SALAM ALAIK SEMUAAA,....

subhanallah rindunyaaa kat blog putih yg banyak kenangan ni... kebelakangan ni, sedikit kalot. kekangan masa yg sangat padat takdan nak taip panjang bejela..walhal mcm-mcm cerita ada, mcm-mcm nak kongsi disini..tp tuhlaa kalOt punya pasai..sume dh jadik basi...belalu begitu saja.... xmengapa, walau BASI akan ku update pelan=pelan sebagai kenang-kenangan.... buat masa akan dtg . sok=sok senang nak refer kalau nak singkap kenangan lalu.

petang-petang rabu camni, sunyi sepi jaa rasa.... tetiba adik meja sebelah dok ulang dan ulang dan ulang nasyid gemersik ni..... hati ni bedetik sapa dia yg gerangan yg bawa nasyid nih... korek nya korek owh rupanya hafiz hamidun yg benasyid....  SEBAKKK sangat, dengan nasyid ni...dan hayati setiap bait-bait lirik... YA ALLAH, sesungguhnya AKU RINDUUU akan dia KEKASIH mu YA ALLAH... keluu lidah, betakong ayaq mata. akhirnya bejujuran ayaq mata jatuh.... kenangkan betapa agungnya RASULULLAH dalam sirah baginda..... meleleh ayaq mata ni, kalah rindu dekat MAMA....  Ya Rasulullah Ya HabibAllah Pabila terkenangMu....Mengalir air mataku... !!!!!! 


Kasih Padamu (Rasulullah SAW)
- Hafiz Hamidun -

Rasulullah
Dalam sirahMu
Ku temu tulusnya cinta
Demi umatMu berkorban jiwa
Sehingga hujung nyawa

Kau di utus atas nama kebenaran
Dengan fasih lidah beri penjelasan
Sabar dalam apa jua keadaan
Tak goyah dengan ranjau tekanan

Walau diri bisa menakluki takhta
Tetap rendah hati penuh sederhana
Segalanya demi LillahiTaala
Azimat yang berharga

Rasulullah
Dengan hikmahMu
Terpancar syiar agama
Mengubah gelap menjadi terang
Menghapus jahiliyah

Rasulullah
Engkau tinggalkan
Semangat juang tertinggi
Membina satu aqidah
Membangun Iman dan di lapangan Mujahadah

Dari hadith dan AlQuran
Menjadi sumber cahaya pedoman
Hanya itu yang Kau wariskan
Akan selamat di dunia akhirat

Rasulullah
Terlalu rindu
Padamu junjungan jiwa
Didalam senda yang utama
Menyambungkan kasih denganMu

Rasulullah
Dalam sirahMu
Ku temu tulusnya cinta
Demi umatMu berkorban jiwa
Sehingga hujung nyawa

Rasulullah
Dengan hikmahMu
Terpancar syiar agama
Mengubah gelap menjadi terang
Menghapus jahiliyah

Ya Rasulullah Ya HabibAllah
Pabila terkenangMu
Mengalir air mataku...

Saturday, April 13, 2013

Makan DaLAm

2JamadiLakhir 1434Hijrah
13ApriL 2013

salam pagi sabtu yg penuh kedinginan..... antara kata-kata yg saya sangattt suka... menjadi retweet di laman twitter yang penuh makNa....org penang kata, MAKAN DALAM :)  




  • Biarlah sahabat yang saya sayang bergembira dengan sahabat lain. Jika itu yang menggembirakannya. Aku reda, hapuskan rasa cemburu ini.:')

  • Tetaplah tersenyum walaupun hatimu ditusuk berjuta hirisan kata-kata pedang daripada lidah manusia. Pupuklah hati agar terus cekal


  • "Adalah tidak mustahil orang yang paling kita benci dahulu adalah kawan karib kita sekarang":)

  • Zahirnya dia seorang yang gembira , bahagia , ceria , AKAN TETAPI hakikatnya hanya Allah yang tahu segala-galanya" :')




#sahabat sejati MENUSUKMU dari DEPAN"
(pic - http://akinini.com/  )


Wednesday, April 3, 2013

WOrdLEss WedNesDay

22JamadiLawal 1434Hijrah  
03apriL 2013




 photo us_zps904f8c35.jpg
saya cinta awak hingga ke LIANG LAHAD.
u are my HEROO 

Friday, March 22, 2013

AIR SANGAT Penting !!!!



Minum air amat penting bagi mereka yg ingin menurunkan berat badan. Badan kita hilang air minimum 2 liter setiap hari, bergantung kepada saiz badan, keadaan cuaca dan aktiviti. Sebahagian besar air yg anda minum, badan kita akan ‘booking’ dulu untuk kegunaan keperluan asas utama bagi fungsi-fungsi badan. Oleh itu untuk membakar lebihan lemak dalam badan, kita perlu minum air lebih sikit daripada biasa bagi meningkatkan metabolisma dan memecahkan lemak. Berikut dikongsikan tips untuk membantu anda minum air lebih dari biasa:

  • Minum segelas air selepas bangun tidur, ia akan meningkatkan metabolisma.
  • Minum segelas air sebelum makan, ia akan membantu agar perut cepat kenyang dan mengawal pengambilan pemakanan.
  • Di antara waktu makan utama, jika berasa lapar, boleh amik sedikit snek sihat. Minumlah air bersama snek agar tak ‘over snacking’
  • Minum air sebelum dan selepas bersenam. Tips ini yg paling saya gemar sebab jika bersenam, memang saya akan minum air ekstra sehingga 2-2.5 liter.
  • Tengok air dalam bekas air masih banyak tapi tak larat nak habiskan? Pergi berjalan sekejap. Jika di pejabat, pergi ke kereta konon nak ambil barang. Jika di rumah, keluar sejenak dan jalan sekejap di sekeliling rumah. Jika bangunan ada tangga, naik turun tangga. Aktiviti simple ni akan buat kita jadi dahaga.
  • Makanan tinggi kandungan air pun boleh membantu meningkatkan air badan. Tembikai sangat tinggi dgn air. Makanan bersup pun boleh membantu. Aiskrim batang/popsicle pun bagus, sebab kita boleh sediakan sendiri dari ramuan asli seperti buahan & kurang gula.
  • Susah nak minum air masak? Boleh tambah perisa tanpa menambah gula untuk memudahkan minum air seperti limau nipis dan lemon. Bagi pengguna Herbalife, Tea Mix atau Aloe Drink akan memudahkan anda untuk banyak minum air. Bukan sahaja rasanya lebih sedap dan menyegarkan, malah ia juga memberi khasiat & zat nutrisi tambahan.

Panduan pengambilan air yang cukup ialah 1 liter untuk setiap 25kg badan. Oleh itu jika berat anda 50kg, anda perlu minum 2L dan jika berat 75kg, 3L air perlu diminum setiap hari. Untuk mengetahui keburukan kurang minum air, baca artikel ni; Kurang Air dan Anda.
Jika anda ada tips-tips anda sendiri, sharelah di ruangan komen ;)





Kurang Air dan Anda

Setiap kali saya bawa bekas air 2L hijau Herbalife, ini respon biasa yg diajukan; "Banyaknya minum air!" "Tak takut terkencing-kencing ke?" "Ko gila ke minum air banyak macam tu!" "Tak sakit ke buah pinggang?" "Aku tak boleh minum air banyak tu pasal kerja duduk je" Saya tak kisah pun respon yg diberikan kerana saya tahu ada yg masih belum tahu kepentingan minum air yg cukup. Di sini disenaraikan kesan-kesan kurang air kepada organ-organ badan.



Otak
Otak kita adalah 75-85% air dan ianya organ pertama yg akan mendapat kesan jika kita kekurangan air. Otak akan mengawal rasa dahaga dan mengurangkan fungsi buah pinggang untuk menapis air. kekurangan air juga akan menurunkan keupayaan otak. Konsentrasi akan turun 13% dan memori jangka pendek juga turun 7%. Simptom lain yg juga disebabkan oleh kekurangan air ialah berasa terhoyong-hayang, pening, cepat marah, pitam. Jika tahap kekurangan air lebih kronik, ia akan menyebabkan badan berasa lembap, pandangan kabur, keletihan dan kecelaruan.



Mulut
Apabila kita berasa dahaga, tubuh sudah pun hilang sekurangnya 500ml air. Air liur amat bagus untuk kesihatan dan kebersihan mulut namun kekurangan air akan menjejaskan fungsinya. Kekurangan air akan menyebabkan gigi cepat rosak kerana air liur meneutralkan asid yg boleh melemahkan kekuatan gigi. Air liur juga memudahkan kita untuk menelan makanan.



Paru-paru
Kita juga kehilangan air menerusi pernafasan, setiap hari kita hilang kira-kira satu tin air dengan bernafas. Jumlah itu juga akan meningkat dengan peningkatan suhu, kekeringan udara dan juga ketinggian altitud.



Jantung
Kekurangan air juga akan menurunkan keupayaan jantung untuk mengepam darah dan juga boleh menyumbang kepada penyakit jantung.



Buah Pinggang

Buah pinggang akan mengawal jumlah air dalam badan dengan menapis darah dan membuang bahan buangan dan toksin ke air kencing dan meninggalkan nutrien dalam darah. Oleh itu buah pinggang amat memerlukan air untuk bekerja. Kekurangan air akan menyebabkan tekanan darah tinggi yang akan menyumbang kepada serangan jantung dan strok.



Perut
Air amat penting untuk diet sihat. Pengambilan air yg cukup akan mengawal selera makan. Air juga membantu penghadaman dengan menghasilkan air liur dan enzim yg menceraikan makanan. Minum air sebanyak 500ml juga dapat meningkatkan metabolisma sebanyak 30% dan menolong menukar makanan kepada tenaga. Inilah sebabnya mereka yg ingin turun berat badan disarankan untuk minum banyak air.



Pundi Kencing
Tubuh kita kehilangan air melalui pernafasan, peluh, najis dan yg paling banyak adalah melalui air kencing. Jika kita kurang buang air, itu adalah petanda yg jelas untuk kita meningkatkan pengambilan air. Minum air yg banyak akan membantu melawan penyakit batu karang dan kencing kotor.



Darah
Darah ialah 75% air dan ia amat penting kerana darah akan menyalurkan nutrien ke seluruh anggota badan. Air akan membantu penjagaan struktur sel dan menyalurkan oksigen dalam darah. Kekurangan air akan menyebabkan darah menjadi pekat dan badan perlu bekerja lebih untuk menyalurkannya ke seluruh badan.



Kulit
Kulit kita bertindak sebagai penyimpan air. Kekurangan air akan memberi kesan kepada rupa kulit. ia akan menjadi tak bermaya, kering, kendur, dan nampak lebih tua. Air hilang dari permukaan kulit dengan tersejat dan kadarnya akan meningkat dengan peningkatan suhu, kekeringan udara dan peningkatan altitud. Di negara cuaca panas, penyejatan air boleh mencecah 2.5 liter/jam. Air juga hilang melalui peluh akibat peningkatan aktiviti atau bersukan. Kadar kehilangan air melalui peluh adalah dalam 1-2 liter/jam



Panduan untuk pengambilan air yg cukup ialah 1L untuk setiap 25kg badan. Jika anda bersukan atau banyak berpeluh, tingkatkan pengambilan air. Mereka yg berbadan besar dan berat perlu lebih banyak mengambil air kerana lebih banyak air yg akan hilang dari badan. Selepas membaca panduan ini, fikirkanlah sendiri mana yg lebih menyusahkan, kerap kencing akibat minum air banyak atau penyakit yg datang akibat minum air kurang.



# Sumber dari http://www.wateraid.org/




tips turun KG


Untuk menurunkan berat badan, kita kena berubah. Kita kena berkorban dari mengambil makanan yg biasa kita ambil seperti makanan bergoreng, tinggi gula, fast food dan lain-lain. Juga kita kena amal rutin sihat yg baru seperti minum air masak yg cukup, rajin bersenam dan lain-lain. Ketika mengharungi misi perubahan ini, kita akan tempuhi banyak dugaan yg akan membuatkan kita jatuh semangat. Contohnya seperti halangan keluarga, sindiran rakan, dateline kerja etc. Jom naikkan kembali semangat kita dgn tips-tips berikut:



Berkawanlah dengan orang yg positif.
Jika anda tiada kawan atau kawan yg ada asyik negatif saja, jgn risau. Anda boleh jumpa kawan-kawan baru di luar sana. Pergilah ke gym dan tegurlah mereka yg selalu bersenam di sana. Di taman rekreasi ada kumpulan yg selalu membuat senaman tai chi atau buat senamrobik, boleh sertai mereka. Juga kenalpasti mereka yg selalu berjogging atau bersenam, boleh juga tegur dan meminta tips atau nasihat dari mereka. Di Youtube pun banyak video motivasi, boleh download dan simpan di telefon, boleh dengar semasa ke kerja atau di masa lapang.



Buat baik kepada orang lain

Bukan bermaksud selama ni anda tak baik, namun jika kita lebih positif, orang di sekeliling kita juga akan jadi positif. Contohnya ibu yg positif akan maafkan anaknya yg tumpahkan air. Tapi ibu yg negatif akan marah-marah dan mungkin akan bad mood hingga ke pejabat. Mulakan hari kita dgn senyuman, tegur orang lain dan beri salam dengan ikhlas. Jika kita memberi salam dan jika ada orang lain tak jawab dan muncung sedepa, jangan kecil hati kerana ia bukan berpunca dari anda. Semua orang ada masalah peribadi masing-masing, apa yg ada dalam hati mereka Tuhan saja yg tau.



Pastikan sekeliling kita bersih
Hati yg gembira juga dipengaruhi oleh persekitaran kita. Bersihkan rumah/pejabat/bilik kita supaya kita jadi lebih tenang. Mata yg serabut, otak pun akan serabut. Rasa baru jatuh semangat? Mulakan dengan bersihkan persekitaran kita. Jika satu rumah berterabur, mulakan dengan bilik yg anda selalu gunakan.



Hargai kehidupan
Dengar lagu yg anda suka. Baca buku yg boleh meningkatkan inspirasi kita. Jalan di taman dan tengok pokok menghijau dan burung yg berkicauan. Haiwan perliharaan pun boleh menenangkan jiwa, kucing, anjing (non muslim), arnab, ikan etc. Melawat rumah anak yatim, rumah orang tua, rumah kurang upaya pun boleh meningkatkan semangat kita disamping boleh membuat amal.



Senyumlah selalu
Ini mungkin nampak kecil, tapi jika kita banyak senyum walaupun berseorangan, kita akan jadi lebih positif. Bila masak, kita senyum. Bila memandu, kita senyum. Bila di bilik air, senyum juga. Bila kita berfikir untuk membuat sesuatu, badan kita akan bergerak. Fikiran dan perbuatan ni perkara yg seiring. Jadi bila kita senyum, walaupun dibuat-buat, lama kelamaan otak kita pun akan fikir positif.



Selalu bila rasa sedih dan jatuh semangat, ingatlah bahawa anda tak bersendirian. Situasi kita boleh berubah, kita cuma perlu harungi waktu dan saat itu. Buatlah satu langkah demi satu langkah, lama kelamaan keadaan akan berubah dan kita akan capai gol yg kita impikan ;)






Wednesday, March 13, 2013

Rezeki

1Jamadilakhir 1434Hijrah
13.mac.2013


yuhuuuuuuuuu, awak-awak yg chantik emsem lagi begaya di bloq sana...apa habaq??? moga-moga setiap hari memberi saat-saat manis tika besama dengan yg tersayang.... ♥♥♥

alhamduLillah, tahun ni macam ada SINAR buat "KAMI" laki bini dalam biz herbalife.... walaupun sblm ni kejap bangun, kejap duduk, kejap lena, kejap mengelupor, kejap tebelahak..eh banyak betoi kejap aih....hahahahahahh shukur ya allah, rezeki datang xputus-putus....ALHAMDUlillah rezeki anak-anak....

ada yang bertanyakan nak TURUNKAN BERAT BADAN, tak ckup yg tuh... ada customer sampai tengah malam pun mai jmpa kami semata-mata dia risau tentang VISERAL FAT dia...pulun tanya lagu mana nak hilangkan BUNCIT ni...adoilaaa lawak sungguh.... ada yang tanya kakoiii saya tak larat dh kena ejek..bantu laa saya nak ilangkan lemak-lemak degiL ni....
yang pengidap penyakit SLE pn mai jmpak kami, mohon bantuan..... ya allah hat ni paling tacing... dia pulak yg bagi kami sebak..dia kata kat kami...KAK, KAlau duit bnyak pn xinvest untuk kesihatan xdak gunanya... saya sakit la ni..so saya sangat memerlukan nutrisi ni, bantulaah saya kak... moga impian saya nak jadi sihat seperti sedia kala termakbul...huhuhuh "SEBAK"

setiap yg besungguh nak cuba consume....satu jaa soalan aku AJUKAN, "ANDA SERIUS" alhamduLillah jawapan yg diberi sangat positif....
kali ni jmpak customer kebanyakkan sume SERIUSS...FOKUS nampak apa itu ERTI sebuah KESIHATAN....shukur YA ALLAH.. kau bukak hati mereka untuk di beri kesedaran :D



adikni pengidap sakit SLE ..dia memang jatuh cinta, terus xpikir panjang...SIGNUP jadik member komuniti herbalife.....
moga ALLAH kabuLkan impian kamu nak sihat seperti sedia kala..in sha allah ♥♥

nak tau apa tuh penyakit SLE, bole klik sini :)



xdak apa yang mampu terucap...BILAmana boleh bantuuu hat sakit pelan-pelan jadik sihat !!! hanya ALLAH jaa yang tau perasaan ni, bila customer bg feedback habaq, alhamduLillah kak, pass consume bla...bla..blaa... sakit ni mcm kurang sikit beban dia....

huwaaaaaaaaaaaaaa rs nak pelOK customer......dan gapai awan nak ucap TERIMA KASIH kat ALLAH...
Kami hanya mampu beri sokongan dorongan yg kuat xberbelah bagi.... selagi termampu buat yg terbaik, walaupun besa kena caci, maki n dihina...xpa ALLAH tau apa yg kami hajatkan...dan
yaALLAH permudahkan laah misii kami dalam sebarkan NUTRISI hebat ini ....

kita MANUSIA, hanya mampu BERDOA,BERUSAHA BERTAWAKAL..selebihnya serah pada ALLAH..hanya dia mampu tunaikan hajat kita....

selagi termampu teruskan, teruskan teruskan. sebarkan NUTRISI kepada semua ♥



Wednesday, February 27, 2013

:'(

16Rabiulakhir 1434Hijrah
27Februari 2013


Shukur ya allah masih di beri kesempatan lalui kehidupan di dunia ini.......aLHAMduLillah
diberi usia, kekuatan dan kelapangan yg bisa tgk anak-anak membesaq depan mata...tgk keletah manusia makin hari makin mcm-mcm..owh duniaaa banyak pancaroba :(

arini cuma nak update pasai anak dara sorang ni....si zahra sofia....alhamduLillah, sofia dh 3tahun 5bulan.. dah sekolah tadika pun.. pandai dah laa ni, cuma bab menuLih kekOK skit..tangan dok kayu lagik..hihihi
xpa, slow-slow ya kakak..ibu tau kakak mesti Boleh laa..

kisah semalam, lama dah tak bukak port komputer hat dok tepi sudut rumah.....sekali semalam, pas pekena shake segelaih....moood panaih maai....abis sume aku geledah. jadikan tuh port bakaq lemak....so, pasni sapa yg SERIUS nak bakaq lemak cara selamat n nak mura rojer-rojer aku keh.... :) in sha allah mampu ja bantu kot.... :)
so, semalam pas magrib....bukak pc....lepak depan pc godek-godek pic lama-lama......owhhh nie yg tak suka ni, perasaaan kembang kuncup maiii, perasaan RINDUUU mai....akhirnya xleh bendung......ibu sofia nangiss depan pc... mana daknya, tgk ja pic lama-lama dok rasa mama mcm HIDUP.... part nangis imbau kenangan memang xleh sapa tanding laaa....sokmo menang ke aku...!!!!! memang nangis gegilaa smalam...
tiba-tiba sofia mai dok tepi aku, dia pandang jaaa.....setiap gambar-gambar yg aku dok Klik....... di situ jugak dia nampak gambaq dia ngaN tokma dia.......
pastu aku perasaan, eh kenapa budak ni dok relaih ayaq mata.....owh rupanyaaa dia pn sedey jugak!!!!!!!!!
huwaaaaaaaaaaaaa aku terus pelok dia, bawak dia masok bilik....golek=golek n cool down terus tanya dia, kenapa SOFIA nangis tatsat?? dia jawab ngan malu-malu.....sofia rindu tokma....owhhhhh tuhan, aku rs nak pengsannnn, sebak terus....aku sambung balik tereyakkk............................dia diam jaa teman aku semalam..

MAAF sofia, ibu tewas...sbb ibu lg rinduu sngt-sngt-sangt kat tokMA !!!! 

Thursday, February 14, 2013

Tangisan herbaLife

3rabiuLakhir 1434Hijrah 
14Februari 2013


Ditengah-tengah kemeruduman momentom tahap kuasa badak... aku jumpak kata-kata semangat nih.. 
SUBHANALLAH tepukul seketika... bangun, bagun jangan takot kepada kekalahan, jangan undur walau selangkah.. teruskan perjuangan selamatkan ramai di luar sana yg banyak memerlukan nutrisi lengkap ...... 
berjuanglaa sehabis baik...biar di cerca, biar di maki tapi ALLAH tahu nawaitu hambanya.... 
cukup aku KEHILANGAN MAMA tersayang.... tak sempat aku jaga dia, bg dia NUTRISI LENGKAP..... mama pergi selamnya kerna SERANGAN JANTUNG...owhhhhhhhh, andai dpt putar masa akan ku pastikan siang pagi malam mama lengkap dapat nutrisi sihat.... tapi, apakan daya, ALLAH lebey sygkan mama, dan dia tahu apa yg terbaik buat mama.....
mama, anakanda di sini doakan yg terbaik buat mama di sana ...ALFATIHAH


Saya btemu sorang downline,dia mnangis keran byk halangan dia di herbalife..saya tunjukkan pd dia kereta ini, sy bkan mahu MeNUNJUK tapi saya mahu TUNJUK......
ini adalah SALAH SATU HASIL dr tangisan sy beberapa tahun lalu,sy menangis spt anda dulu, sy dicerca,sering gagal, sy bgitu takut ketika itu,
tapi sy ikut cara org bjaya,sy x biar ktakutan mnghentikan sy,sy harap anda akan btahan,krn itulah beza sy dgn org lain yg gagal dherbalife..menangislah jika tngisan itu sama spt tngisan sy dulu,tngisan keazaman ,
tgisan impian.mnangislah..


tengok real keta ni kat car park subhanallah chantiknyaa.... dan-dan terbayang kalau sok satu hari aku yg drive....fhewwww super segak abis...saheh time tu beduyun nak minum nutrisi mark huges :) 



*HERBALIFE, ALAH MEMBELI MENANG MEMAKAI..... <3 p="">



 SUMBER dr : Fb cikgu azim :) 

Wednesday, February 6, 2013

Selamat PenganTin Baru

25rabiuLawal 1434hijrah
06Februari 2013 



TAHNIAH, TAHNIAH, TAHNIAH......dan
SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT SHUHADA DAN FAIRUZ....



alhamduLillah, MAJLIS IJAB DAN QABUL bejalan dengan lancar....amin.....

shukur ke hadrat ALLAH, sbb majLis ni yg paling diutamakan......majlis paling bemakna sbb akan ada ikatan dua hati secara HALAL hingga ke syurga in sha allah........



kepada SHUD - kaknida DOAKAn, shud kuat, tabah dan jadik ISTERI yanG SOLEHAH buat suami tersayang...... besiap sedia fizikal dan mental...sbb dalam alam rumahtangga ni banyak dugaan dan cabaran yg harus ditempuhi...tp kawen best sbbb banyak PAHALA dapat buat..... TAAT dengan suami, dan moga-moga ikatan suci murni ni kekal hingga akhir nanti.....pasni senang dah...usung mana pn shud dah ada bodygurd besaq...lagik hemsem.. :)




 photo 323318_10200344230389542_940886566_o_zps9399308e.jpg
*pengantin yang hooot, vouge lagi gojers.......


 photo 133994_10200344229309515_1759167675_o_zps2e375b0c.jpg
SUAMI ISTERI...... so sweet laa shud n fairuz :)
alalalalalal, fairuz malu-malu nak sentuh bahu isteri.....hihihihihh





 photo 132458_10200344228389492_1842065409_o_zpsaed26373.jpg.
gambaq hat ni toksah dok habaq laaaa...sibn bek ada banyakbijik kamera...kalau sebijik sesilap blew meletop kamera tuh punya dok posing sakan depa ni depan lensa...hahahahahahahaha
kan tatau kami kan suka begambaq.........nak -nak dok reramai mcm ni...... dan-dan SHEIkh begambaq tuh mai mencanak-canak...weweittttttttttttttt...

nie sume TEAM BLOGGER yg super duper COMELLLL n cute....hihihihihih......

team ni tak cukup korum lagi ni, WINA XDAK....n JULIANA dh dtg awai dl....
xsempat nak jumpakk..huhuhuh



 photo 133400_10200344226109435_1232056549_o_zps3bbac74e.jpg



 photo 710834_10200333120191794_863967463_n_zps9ec98e99.jpg

xcukup begambaq depan MASJID...bantai pulak dalam rumah......ha kan dah kata kami memang suka begambaq.......
aku bila begambaq ngan depa-depa ni....dan-dan feeling woww aku cun aih...hihihihihi


 photo 221501_10200344227149461_206865253_o_zpseaf42d99.jpg

Ha ni gambaq time makan................maaaf khai n suami ampa jadik modeL sat...hihihih
time ni sume makan khusyuk belaka........
lauk dia perghhhhhhhhhhh sedappp tahap kuasa kuda...tudiaaa hahahahah.....
dahlaa pengantin cun, lauk plak sedapppp...... sib bek ramai org, kalau xramai nak jaa buat muka selamba....makcik bungkuih dua kami nak tapau sbb gulai dia awat sedap sangat tatau...hahahahahhahaha


 photo 793766_10200344232069584_1301273920_o_zps8c9d2518.jpg

-saya dengan adik-adik junior XDMW.... depa ni kawan baik pengantin


KEPADA SHUD, ADIK JUNIOR ZAMAN SEK.DMW dl...merangkap team BLOGGER sekali lagi kaknida nak ucapkan SELAMATTTTTTTTT PENGANTIN BARU....moga kekal bepanjangan hingga akhir nanti....ni nak bg skit pepatah...chewahhhhhhhh
sedangkan lidah lagi tegigit ni kan pulak hubungan suami isteri kannnnnnnnnnnn
dannnnnnnnnnnnnn kalau takot di lamBung ombak jangan berumah di tepian pantai..chewahhhhhhhhhhhhhhhhh
dok pakat-pakat na...moga ari-ari penuh kasih sayang......
ha pa lagi cargas laa bikin baby...."larikkkkkkkkkkk"

Mak vs TOK

25Rabiulawal 1434Hijrah
06hb Februari 2013


salam semua.....tudia lama jugak tinggai bloq itam ni. owh owner dia bz ngan benda lain laa ni..:) 
aLhamduLillah, allah masih panjang kan usia dapat lagi dok kat bumi ALLAH ni.. shukur 
sekejapnya masa pantas belalu... laa dh masok bulan FEbruari...pasni pejam celik, kelip pok, kelip pok dah masok bulan apriL plak...hukmai aiiiii..... pantas, pantas... semakin pantas masa belalu dan semakin hampir dengan hari itu..cuma tatau bilaaa..... 

masa belalu sangat laju, budak nama ZAINAB SAFIYAH dah sethun pun...... dah makin cerdik laa ni..zainab sangatt manja dengan ibu.. tak nafi, kalau dia histeria dalam ndoi, jangan sapa laa dok p dekat..mahu dia bedouble histeria..hahahahahha tp kalau ibu, dan-dan tuh jugak dia diam...alololololo sweetnya anak ibu ni.... shukur, zainab membesaq dengan sihat alhamduLillah... terima kasih ALLAH 

tok selalu kata, anakhang ni "DAHAGi" ya jugak kot.... xreti penat, semua tempat dia nak explore... ekekekk. memang xreti dok diam.. kalau dok dalam gheta..dia xpeduLiklaa..hang drive ka dak..dia selamba jaa melangkah dok ataih kita... hoih adik, kalau pakcik trafik tahan satg g lagu mana??? xpepasai kena saman..dh laa rumah dekat ngan trafikk..hihihihi jenuh ngan budak ni..banyak akai....efek PUSAQ kepala lebey dr satu kot nuh....hmmmmmmmm

kali ni zainab membesaq dengan tokMinah....masa kakak dL, ari-ari dok ngan tokma... dr dalam pantang sampai ke besaq..dok dengan tokma.... bila tokma meninggaL....dia seoLah-olah hilang sesuatu...huhuhuhuh tp laa dia dh ok..tau dah tokma p mana.... adik xsempat rasa kasih syg tokma... tp NENEK ada, nenak laa banyak bantu dr segala haL..... dr dlm pantang sampai budak ni dah setahun..."SUKA DUKA" banyak besama.... kadang ada manis, kadang tuh ada pahit, kadang tuh ada hempedu..mau xmau telan jaa..hadap dengan tenang...sbb nak faham sikap seseorang manusia ni BUKAN MUDAH....take time... :) 

ari-ari bedoa, ya allah panjangkan laa usia NENEK, sbb pas mama xdak aku memang banyak dengan tok..walau aku tau tok ni org dia mcm mana..... celik mata jaa cr dia, susah senang selalu tok ada sama..... hmmmmmmmm... ari-ari pikiaq, ya ALLAH seandainyaa allah sayangkan dia amik dia dL..mcm mana laa keadaaan aku ya..... pikiaq sume tuh bukan xpikiaq.... tp nak xnak kena akui tuhsume ketentuan iLahi... ajal maut, jodoh pertemuan RAHSIA ALLAH.... 


 photo 12-1_zpsfdb328c6.jpg
30tahun yang lalu......tok yang sama dokOng aku..kilik aku mana saja....
laaaa ALLAH bagi peluang dia kilik cicit dia pulak..... 


 photo cats-6_zps8c2e75db.jpg
ni, tok jadik peneman aku bw anak-anak g Klinik.... time ni jauh sudut hati aku tersentuh..tp aku pendam jaa.. sebb tatau nak luah mcm mana.....


*shukur aLhamduLillah, tok diberi kesihatan yg baik walaupun kadangkala tu ada gaklaa sakit skit-skit..tp dia masih kuat MENGILING REMPAH BUAT GULAI..... sdp wehhhh :)  tuh blom lg dia buat GARAM BELACAN....alalalalalal menjejeh ayaq lioq kalau kena garam belacan dia.... yerlaa tangan org SENIOR, masak p laaa apapn sumenyaa SEDAPPPPPPPPPPPP :)) cer suh aku buat, hemmmm hampagas laa rs dia... sesilap tah jadi apa=apa...hihihihihi 

aku panggei tok ni ngan gelaran MAK..... hihihihihihih dr kecik sampai laaa panggei dia MAK... bukan panggei tOK...sume blew di katakan cucu=cucu dia panggei MAK.... melainkan cucu menatu jaa yg mampu panggei TOK...hahahahahaha.... 


BUAT TOKMINAH, liza sayang MAK sepenuh hati..... biaq laa orang kata MAK mcm-mcm dan andaiain mak bukan-bukan...tp liza tau, mak terbaik buat kami adik beradik yg dah takda IBU KANDUNG Ni.........
sebak, sambei lap ayaq mata ..... :'( 

Thursday, January 17, 2013

aLpa


5RabiulawaL 1434Hijrah
17hb Januari 2013



wahai SAHABAT ....
 Ingatkanlah daku di saat aku dalam keadaan alpa!!!! 



Monday, January 14, 2013

hanya DIA yg TAHU !!!

14 Januari 2013
2RabiuLawaL 1434Hijjrah 



Dia sedang menangis,
tetapi dia nampak comel apabila menangis,
ya, dia pendam sakit dalam hatinya,
dia pendam kemarahannya,
dia pendam lukanya..
agar tiada siapa yang tahu..

Dia mengesat air mata yang jatuh,
Dia menangis sendirian,
Jauh dari pandangan manusia..
Sepuas-puasnya..dan ada masa dia senyum,
Ya, itu caranya meleraikan segala masalah di jiwa..
Hanya Allah yang melihat, indah..


Allah......:)

Tuesday, January 8, 2013

waJIb ManDi

08.januari 2012
25Safar 1434Hijrah


SUKA TOPIK ni, kita rasa mcm mudah, senang n pantas nak laksanakan...tp kalau betoi-betoi FAHAM apa itu mandi wajib.... haaa kena cr ustazah nak tanya per yg terperinci.... masa p majlis akad nikah sahabat baik baru ni di masjid abdulah fahim, QADI tuh sentuh bab ni laa.....dia kata, kalau ada hat bakal pengantin mai interview soal kawen..mai tang tanya bab ni saheh keliru..dia kata lagu mana nak kawen ni!!!! perkara mandi wajib ni bukan buleh dok amik mudah... sebab....bila mana angkat hadas kita xsuci. segala amal ibadat tak diterima.......glurpppp....... !!!!






Ramai Yang Tidak Sah Mandi Wajibnya?



Mandi wajib merupakan perkataan yang Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara:

1. Niat.
2. Menghilangkan najis di badan.
3. Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib:

“Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”

Atau

” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”
Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.”

Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke 3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya.

Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Kesimpulan yang dapat saya ringkaskan ialah:
1)Mandi dalam keadaan bercangkung dan juga berdiri. Kerana apabila bercangkung celah punggung akan terbuka dan air akan rata dan sampai ke bahagian itu..
2)Mereka yang memakai pewarna rambut selain inai adalah tidak sah mandi wajibnya dan solatnya juga akan tidak sah sekiranya mandi wajib tak sah. Tapi dapat kita lihat ramai perempuan melayu kita yang beragama islam memakai dye rambut.mashallah
3) Niat mesti semasa air sampai ke anggota badan


info dari :FBKEPALATUKUL 

Friday, January 4, 2013

FlashBack

04.Januari 2013
21Safar 1434Hijrah

pantas masa belalu...arini dah 4hb januari 2013 owhhh lajuu nya masa....pejam celik pejam celik dah hampir dua tahun mama tinggai aku,adik-adik dan SEMUA...... redholaa mama pergi terima KETENTUAN ILAHI.. ..mungkin banyak hikmah yang tersembunyi kita sndri tak pasti...

aku paling terasa kehilangan mama, sebab aku memang rapat dengan mama,...sangattt rapat... mama ibarat diari besaq aku....segala masalah suka duka mama org pertama akan tahu... aku ni KEDEK skit, nampak jaa muka ganas tp hati lembik bak agar-agar...dan aku jugak tak SEKUATTT dan TABAH mcm mama......
laa pas mama xdak, ya akulaah galas segala keperitan suka duka bila bedepan dengan masalah...
betoi apa makngah cakap, liza...bilamana mama dh takda ni....liza dah takda tembok besaq yang defen liza n adik-adik.....so skrg liza laa peganti tempat mama....... owhhhh aku tewas, xdaya rasa...makin hari makin di asak dengan mcm-mcm ujian....masok tahun barupn tak da makna kemanisan buat aku...sbb MAMA xdak.. bukanlaa aku nakmenidakan keadaaan....ya sampai masa setiap yg hidup pasti mati...cuma kadang-kadang fikiran ni bernegetip jugak.... kenapa ALLAH amik mama terlalu pantas....mama belOm sempat tgk anak-cucu rasa ada menantu yg like mcm hantooo... huhuhuhu tp takpalaa....mama dh penat dengan kerenah manusia di sini...elOK benarlaa mama p tinggai sume..berehat di sana....menanti kami di mASHar in sha allah... jmpak kah kami nanti ??????

bagi yg merasai jaa akan faham mcm mana situasi kehilangan ni bagaimana....... teruskan bedoaa kirimkan pahala kebaikan buat mama di sana.... ari-ari g keja lalu depan pusara mama..nampak nisan pn jadiklaaa...lepas dh rindu, bila pandang pusara mama..dalamhati bedetik, mama tgg liza ya...in sha allah satu hari nanti liza pn akan ke sini..... tungguu tau.... T__T

tadi jalan-jalan bloq sekali singgah bloq kHAIRA..... tepandang di bloglist dia..eh GULA-GULAMANISH dh bukak balik bloqdia....wow sukaa....terus lelaju terjah bloq cute tuh..... paling utama terjah penulisan masa 2011..sangat suka, sangat admire, sangat ohsem...bila baca rss sume tuh mcm semalam br lalui.......
ikah, untuk pengetahuan hang.......kalOng kuat sebab ada hang....hang sangat comeL.... selagi hayat dikandung badan, kalOng akan buat yg terbaik untk hang..... jaga diri nah, kalong doakan hang berjaya dunia AKHIRAT.....ngaji elOK-elok jadik org hebat dan luar biasa :)


bila baca, bila mengeja setiap penulisan di N3 ikah....... "SYAHDU" 
apa khabarlaa mama di sana.........

Thursday, January 3, 2013

anakanak keciL

03.01.2013
20Safar 1434Hijrah


KAMIS SUDA.....dah hari ketiga di bulan januari 2013. shukur diberi kesempatan lagi berada di sini.....
awai-awai bantai gelak dah....hahahahahhaha, sebab budak tecik tonet kat dalam gambaq di bawh ni kan memang paklawak dalam rumah kami.... :D 
dialaaa ratu punggah barang-barang, n buat lawak kekering jaa......dan pling kehebatan dia MELALAK sampai merambu ayaq mata...ha dialaaa orangnya....hebat bukan :)  mana xhebat, dia melalak nak org suh kita dok tepi dia, dakpn suh dokong dia.....budak ni kuat menigit..... sekali dia mengigit, meraung ibu dia....huwaaaaaa...apa-apa jerlaa dik oi...janji kamu chumiL>>>.... aah memang cumiL, sbb ada gg rabbit dua batang atas dan dua batang belah bawah.... bila di sengehhhh owh tuhan, cayaq hati ni ....

pantas masa belalu, anak-anak makin besaq dah....owh br rasa semalam dok bawak perot berat mengandungkan bebudak ni...tapi, hmmmmmmmmmm besaq dah memasin... hat kakak dah besekOlah, yang adik pn dah bakal nak sambut hari kelahiran pertama......owh tuhan, laju masa belalu....... *sebak*
cukup dulu buat masa la ni, bebudak comel bedua ni.... tuhpun dh bisa buat ibu kekadang menangis, ketawa sendirian...EKEKEEKEKE kenangkan peeL memasin. kakak sangat bedikari dan adik sangat KEDEk :) 
kakak demOk skit ja....adik kurus mcm modeL...hahahahahahahahaha adik bukan spesis gemokk kaki tangan betOmbak...dia jenih kurus mcm baba... tp doKung lelama sengaL kepala bahu haih!!! kakak kurang skit antibodi masa kekecik..ha tp adik, sangat kuat....lasak ni budak.... hehehehehhe

#sambei taip, sambei tgk pic dia nie..jenuh menahan gelak....*LAWAK sungguh* eekekkekke#

alhamduLillah ya allah, terima kasih yang tak terhingga kau berikan dua AMANAH besar ini untuk aku dan suami....in sha allah, kami cuba sedaya upaya didik mereka kejalan mu ya ALLAH... moga kami menjadik ibu & baba yg kuat dan hebat...... kami xkaya wang ringgit, tapi cukupla bagi kami ada mereka...sangat menghibur hati. ilang penat lelah bekerja....rindu seharian xbetepian,


sosweeT
26.01.2012 - lahirlah puteri comel yg diberi nama ZAINAB SAFIYAH MUHAMMAD ASYRAF 
berat tak berat mana jaa masa besalin kat dia ni 2.8kg sahaja....sakit dalam labouroom 4jam..tp proses kelahiran sangat FRESSh..nampak dia keluaq bedesup lajunya......budak ni nak gak keluaq pas kaum cina sambut raya depa tahun lepas sempena dragonbalz. hahahahaha.... elOKlaa doktor yang sambut pun china...tuh mata si dak zainab ni SEPET mcm cina...ekekekekkee. budak ni kuat lasak... 

sayangnyaa tokmama ina xsempat dokong adik, belai adik...dan adikpn xsmpat kenai tokma ina..xpalaa tokma ina takda, tokma leha kan ada..



sofia
09.09.2009 - kami dikurniakan cahaya mata pertama yg diberinama ZAHRA SOFIA muhammad ASYRAF. hat ni besalin ke dia sakit sampai 12jam.... dok dalam labourroom sampai nak pengsan..huwaaaaa, besalin tepaksa mintak bantuan doktor..sbb ibu dah xdak daya.. alhamduLillah sofia berjaya dikeluarkan dengan baik sekali...patotlaa payah nak keluaq 3.00kg dia ni...huwaaaaaaa nangis ibu 
masa besalin kat dia sangat mewah dalam pantang.... sebab MAMA yg jaga aku.. woww mandi daun kayu selama 44hari....mama jaga best dalam pantang :) sangat best...tuhlaa yg pertama dan terakhir..
mcm xpecaya jaa..sofia dh besaq..... dah dah p sekOlah..

Wednesday, January 2, 2013

Hari PErTama

02Hb Januari 2013
19Safar 1434Hijrah


ALHAMDULILLAH, allah beri kesempatan hidup di muka bumi yg sementara ni....... shukur ya allah, masih mampu melihat keadaan sekeliling..."SUBHANALLAH" hebat sume ciptaan mu ya allah....

hari paling nebes....adalah hari ni!!!! KAKAK ZAHRA SOFIA dh masok SEKOLAH tadika perpaduan KEMAS .... :)  alhamdulillah, dia sangattt ok, xdan nangis bagai..gerak bangun pagi pn ok...yg tak ok, si kecik tuhjaa pepagi bikin konsert melalak-melalak tuhlaa keja dia..hadoilaaa adik weh.... apa lg yg tak kena tataulaa.... hahahaahha pepagi dah buat ibu jadik supermak...mandi xlelap, tidor tak basah penangan dek budak pusaq kepala ada dua tuh .

pagi ni br urus sume register kakak masok sekolah..makloMLaa sekolah tuh ada share ngan mak pak dia..ekekekekke suka hati ja nak  p daftar bila.. hihihihi masok jaa dalam sekolah..wahhh kakak dh stat teruja..tgk kawan-kawan ramai..mainan pn banyak... siap ada mcm-mcm lah. :) sblm ni sebok cerita nak sekolah,nak sekolah..bila kena harini..
ha tu dia. seronok dia bukan kepalaang.. CIKGU pn sangat baguih....
aku mintak kebenaran kat cikgu nak amik gambaq...cikgu kata sila,sila....saya tau bila anak sulung masok sekolah memang mak pak teruja...hihihihihi syanglaa cikgu sbb tau fiLl saya :) bayaq yuran sekolah, baju sekolah bagai sume....alhamduLillah setel....zainab kami letak dia tepi penjuru. wah hat tu pn..xdak dia nak peduli dh ibu dia..leka main balll banyak... :)

tetiba ibu dia plak yg feeling lebey time nak balik...anak ok jaa..pandangpn xnak dh..hahahahahah ibu hang ni kedek betoilaa kakak weh....mcm-mcm feeling ada...paling utama tebayang "KALAU" mama masih ada...saheh gamat suasana... owh tp sume tu bayangan semata...pantas betoi masa belalu.sofia dl hat kecik tatau apa dh stat masok dunia persekolahan, mama pulak dah tahun pegi jauh tinggai aku dengan penuh kenangan dan air mata....[sesekali mai rindu, hanya ALLAH jaa yg tahu isi hati ni] tp (PROF.MUHAYA ada sharing dalam radio ikim.fm ....bilamana orang tua mu pergi meninggalkan kamu, lebih mudah sampaikan DOA dan pahala buat dia di sana....setiap apa yg dikerjakan, niat dalam hati pahala setiap kerja yg aku buat ni..aku sedekahkan buat ibuku disana.....)
subhanallah.Indahnya ISLAM :) mama, sampai jumpak lagi..in sha allah.......

belambak tadika dalam kepala batas, tp tadikaperpaduan jugak jadik pilihan.....sebab tadika ni oldskoll..hihihih dan lgpun makcik yg ngasuh sofia sangat reKomen suh hantaq sofia ke sini.... lgpn ni kan permulaan elOklaa bg dia besekolah disini... biaq pandai bawak diri n bijak bergaul dengan kawan-kawan... tp sofia ni xdak masalah dalam bab bergaull..laju jaa dia bergaul..kalau dak anak kakina si abang ngan adik xjadik kawan sampai mesra la..hahahahahah

#kekecik dah pandai bekaler blok......merah di kepala..biru di badan hihihihih# 




owh sofia, kejapnyaa masa belalu......anak ibu dh besaq dan pandai cakap... dah pandai demand. sangat penghibur hati !!!! ibu sayang kakak sampai mati... ibu doakan moga anak ibu berjaya dunia akhirat dan menjadi kakak yg BIJAK, SOLEHAH dan BERBUDI BAHASA in sha allaH :) 

hujung

Cinta HaLaL

Daisypath Anniversary tickers

KakaK

Lilypie Kids Birthday tickers

KaknGAH

Lilypie Kids Birthday tickers

Adik Baby

Lilypie First Birthday tickers

BekhidmaT

Daisypath Anniversary tickers

Mama Sntiasa Di Hati

Lilypie Angel and Memorial tickers
 

Takdir itu milik aku !!! Template by Ipietoon Cute Blog Design